Prosedyren
skal sikre at dokumenter i Hemit håndteres på en kvalitativ god og
hensiktsmessig måte, slik at dokumentasjon kan spores og lovkrav ivaretas. Prosedyren beskriver hvilke
krav som gjelder for struktur, utarbeidelse og styring av dokumentasjon
utarbeidet i Hemit.
Hensikten er å sikre en
enhetlig forståelse for eierskap til informasjon, og da spesielt i forhold til
hvor Hemits offisielle, og eneste gyldige, dokumentasjon av styrende, drifts-
og organisasjonsmessige forhold skal dokumenteres.
Prosedyren
omhandler alle dokumenter nødvendig for virksomheten.
Prosedyren
omhandler ikke teknisk beskrivelse eller bruk av de nevnte systemene.
Der det er utarbeider særlige prosedyrer for dette, finnes de relatert til
denne prosedyren.
· Direktør Hemit har det overordnede ansvar for hvordan dokumenter håndteres i Hemit.
· Kvalitetssjef er ansvarlig for vedlikehold av prosedyren.
· Linjeledelse har det operasjonelle ansvaret for at prosedyren følges.
· Alle ansatte i Hemit har ansvar for at dokumentasjon blir utarbeidet etter gjeldene retningslinjer
Dokument/dokumentasjon:
·
Etter arkivloven § 2 er et dokument en logisk avgrenset informasjonsmengde
som er lagret på et medium for senere lesing, lytting, framvisning eller
overføring.
Eksempler på dokumenter: inngående og utgående brev og e-post, bilde, video, SMS,
skjermbilde etc.
· ISO 9000:2015, kap. 3.8.5, 3.8.6 og 3.8.10
o Dokument: Informasjon og mediet den er lagret på, eksempel: Registreringer, spesifikasjon, prosedyrebeskrivelse, tegning, rapport, standard.
o Dokumentert informasjon: Informasjon som det kreves at en organisasjon styrer og vedlikeholder, og mediet den er lagret på. Dokumentert informasjon kan være i ethvert format og på ethvert medium og fra enhver kilde.
o Registrering: Dokument som angir at resultater er oppnådd, eller skaffer bevis på at aktiviteter er gjennomført.
Dokumentasjon skal være tilgangsstyrt og ved behov merket med gradering av tilgang.
I prinsippet skal konfidensiell informasjon lagres i arkiv- og saksbehandlingssystemet Element eller system godkjent for behandling av sensitive personopplysninger. Der nødvendig tilgangsstyring kan settes i andre system, lagres dokumenter etter ”Prinsipper for dokumenthåndtering og informasjonsdeling ”
Figuren under viser en overordnet oversikt og er ytterlig beskrevet under bildet.
Dokumentstyring, Hva lagres hvor - grafisk fremstilling (Ikke tilgjengelig)
Ihht arkivloven skal Hemit ha et arkiv
som skal sikre dokumenter som informasjonskilder for sanntid og ettertid. Alle
henvendelser av offentlig karakter, - skriftlige og muntlige, inkl. epost, skal
registreres og saksbehandles i Elements.
Materiale uten verdi for
senere saksbehandling eller dokumentasjon, skal ikke registreres eller
arkivlegges.
Et saksdokument er et
dokument som produseres eller mottas som ledd i helseforetakets administrative
virksomhet. I prinsippet skal alle henvendelser av offentlig karakter
saksbehandles og arkiveres.
I HMN er det utarbeidet regionale
prosedyrer om dokumentbehandling i Elements som er lagret i HMN regional
prosedyrebank:
https://eqs.helse-midt.no/index.pl?pid=regional&DocumentID=1397
skal tjene som informasjonskanal og arbeidsområde for felles (allmene) og faglige interesser.
NB! Gjelder ikke for dokumenter med sensitiv personinformasjon eller annen konfidensiell informasjon. Se kap. Dokumentasjon som trenger særskilt beskyttelse
1. SharePoint Online:
· Dokumenter som skal være tilgjengelig for mange i et foretak eller i regionen.
· Videreformidling av informasjon som ligger i andre systemer (eks. EQS eller Elements), begrenset til redaksjonell omtale og med lenke til relevant dokumentstyringssystem.
· Alle dokumenter som legges i sharepoint er i utgangspunktet tilgjengelig for alle i HMN, men det kan settes på tilgangsstyring hvis behov.
2. Teams:
·
Alle
arbeidsdokumenter og annet materiale som gruppen har behov for i teamet.
Lagring i Teams gir gode muligheter for effektiv samskriving og fortløpende
deling av informasjon innen arbeidsgruppen.
·
Dersom det er behov
for å dele en mappe eller enkeltdokumenter med personer utenfor teamet, kan
dette gjøres ved å bruke delingsfunksjon.
Dokumenter kan også deles med flere i en Chat i Teams.
3. OneDrive:
· OneDrive er ditt personlige lagringsområde.
· OneDrive er for personlige dokumenter, dokumenter under arbeid og dokumenter du ønsker å dele med få personer (via delingsfunksjon).
4. Prosjektweb/SharePoint lokalt:
· Dokumenter som må være bredt tilgjengelig også blant brukere som ikke har Teams (utenfor Hemit).
·
Det anbefales at
prosjekter legger styrende dokumenter og sakspapirer til styringsgruppe midlertidig
på Prosjektweb, mens annen arbeidsdokumentasjon lagres i et team for
prosjektet.
Merk: Arkivverdig prosjektdokumentasjon skal arkiveres i Elements, se Prosjekt, arkivering
I
tillegg benyttes andre medier til oppbevaring av dokumenter som div.
fagsystemer som verktøy i oppgaveløsninger.
Fortrolig:
Informasjon eller sensitive personopplysninger som kan skade omdømmet til
enkeltpersoner, Helse Midt-Norge eller samarbeidende virksomheter om innholdet
blir delt utenfor målgruppen
Filer må være godt organisert og riktig merket slik at de er identifiserbare og tilgjengelige for alle ansatte.
Hemit
har valgt følgende navnekonvensjon for lagring på felles filserver:
Dato Sak Vnr
· Dato = YYYYMMDD = ÅrMånedDag. Ensbetydende med møtedato for referater.
· Sak = Dokumentbeskrivelse i stikkordsform
· Vnr.= Versjonsnummer (Bruk ”_” i stedet for ”. ” som desimalskilletegn)
· For eksempel: 20190101 Kravspesifikasjon v1_0.docx
· Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)
· Lov om arkiv (Arkivlova)
· Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)
· ISO 9001: 2015, kap. 7.5 Dokumentert informasjon
· ISO 14001: 2015, kap. 7.5 Dokumentert informasjon