Innhold Innhold Mer info
Prosjekt, arkivering v. 1.8

Hensikt og omfang

Prosedyren skal sikre at prosjektleder arkiverer prosjektdokumentasjon i Hemit sitt arkivsystem, Elements. Hensikten med korrekt arkivering er å ivareta krav/behov for enkel gjenfinning av arkivverdige prosjektdokumenter.

Ansvar

Prosjektledere har ansvar for å arkivere prosjektdokumenter fra sine prosjekter.

Definisjoner

Ikke relevant.

Arbeidsbeskrivelse

Når skal det arkiveres

Det anbefales å arkivere fortløpende gjennom hele prosjektperioden.

Naturlige tidspunkt er ved godkjenning av styrende dokumenter i styringsgruppene, ved faseoverganger, ved signering av kontrakter, og ved avslutning av prosjektet.

Organisering av prosjektarkivet og hva skal arkiveres under prosjektets mappe i Elements

Se prosedyre Dokumentstyring, utforming og lagring av dokumenter i Hemit.

1.    For hvert prosjekt opprettes en saksmappe som navngis slik: «Prosjekt - <prosjektnavn> <WBS-nr>». Eksempel: «Prosjekt - IKT-støtte til forskning P-101584». Merk at undernummer på WBS-nummeret ikke tas med. Se vedlagt «Hurtigveileder – åpne ny saksmappe».

2.    Prosjektleder er ansvarlig for å arkivere alt som er arkivverdig. Se vedlagt «hva skal arkiveres».

3.    Opprett journalposter under saksmappen. Se vedlagt «Hurtigveileder - ny journalpost i saksmappe». Det etableres en struktur av journalposter for forskjellige prosjektdokumenter, etter behov i prosjektet:

a.   «Prosjektbegrunnelse»: her legges alle godkjente versjoner av prosjektbegrunnelsen.

b.   «Prosjektplan»: her legges alle godkjente versjoner av prosjektplanen.

c.    «Fasedokumenter»: her legges alle godkjente versjoner av faseplaner og faserapporter, dersom det er et prosjekt med flere faser.

d.   «Gevinstrealiseringsplan»: her legges alle signifikant nye versjoner av gevinstrealiseringsplaner, og gjerne annet underlag av interesse for den endelige, godkjente versjonen.

e.   «Kontrakter»: dersom det er en anskaffelse, skal kontrakt med leverandør legges her, med alle bestilte tilleggs-endringer.

f.     «Akseptansetest»: her legges rapport(er) fra eventuelle akseptansetester, testplaner, etc.

g.   «Leveransedokumentasjon»: her legges all dokumentasjon på levert produkt ut fra prosjektet.

h.   Saksunderlag og referater med beslutninger fra styringsgruppemøter. Dersom prosjektet er tilknyttet et sekretariat, kan prosjektleder og prosjekt sekretariat bestemme seg imellom hvem som er ansvarlig for å arkivere fra styringsgruppemøtene. Møter i RPT og SDS arkiveres ikke av prosjektleder.

i.     «Sluttrapport»: her legges godkjent versjon av sluttrapport.

j.     I tillegg vurderes om følgende dokumentasjon skal arkiveres, og det opprettes i tilfelle journalposter for det:

A.   Bestillinger og dokumenter som forplikter Hemit, helseforetakene, og Helse Midt-Norge, også e-post dersom innhold i avtaler ikke finnes på annen form.

B.   Kravspesifikasjoner som følger bestillinger, med mindre dette er anbudsunderlag og ligger i Mercell. Anbudsdokumenter som ligger i Mercell blir automatisk arkivert, og prosjektleder trenger ikke foreta seg noe for å arkivere disse.

C.   Arkivverdige e-poster

 

4.    Ved avslutning av prosjektet skal siste godkjente versjoner av prosjektdokumenter arkiveres under de aktuelle journalposter.

5.    Når man har arkivert de dokumenter som hører til journalposten, endrer man status for journalposten fra «Reservert» til «Ferdig». Dette vil gi et signal til Hemits arkivansvarlig som journalfører i Hemits offentlige postjournal (https://hemit.no/om-oss-hemit/presse/postjournal. Hemits arkivansvarlig setter journalpostens status til «Journalført» og posten låses. Dersom innholdet i journalposten skal endres, må Hemits arkivansvarlig kontaktes, slik at journalposten kan låses opp igjen.

 

Hva skal arkiveres separat i Elements (ikke under prosjektets saksmappe)

1.    Risikovurderingsrapporter (ROS-analyser) skal arkiveres som separat sak i Elements, ikke som journalpost under prosjektet. Navngivning på saksmappe for dette er beskrevet i Risikostyring av informasjonssikkerhet. Grunnen til at Risikovurdering skal lagres som separat sak i stedet for i prosjekt, er for at det skal være enkelt å søke opp tidligere risikovurderinger".

2.    DPIA arkiveres i Elements i henhold til beskrivelse nederst i denne rutinen: Fasilitering av Personverkonsekvensvurdering (DPIA). 

 

Mer informasjon om enkelte valg i Elements

Journalpost:

·        Velg kategori «Internt notat uten oppfølging» dersom det er dokumenter.

·        Velg «Inngående brev» dersom det er avtaler, kontrakter eller inngående korrespondanse. Her må man angi kontraktsmotpart i feltet «Fra:». Ikke klikk på knappen, men skriv inn kontraktsmotpart (firmanavn) i fritekstfeltet. Dermed vil navnet dukke opp i en pop-up, som man klikker i for å velge (normalt kun ett valg).

·        Merk at alle avtaler skal arkiveres i separate journalposter. Man skal aldri legge flere avtaler inn under samme journalpost.

·        For å arkivere eposter bruker man drag and drop fra innboks/utboks. Stå i sakmappen du skal arkivere i. Dra eposten inn i saksmappen. Slipp eposten på riktig journalposttype (alternativer dukker opp automatisk). Dersom du skal arkivere en epost under en eksisterende journalpost: Stå på riktig journalpost i sakmappen. Dra ny epost over. Velg alternativ «Tilknytt». Mailen vil arkiveres som vedlegg til journalposten. Eksempelvis, e-post som diskuterer kontrakter bør lagres i samme journalpost som den endelige kontrakten.

·        Legg inn dokument og/eller vedlegg under den aktuelle journalpost: Bruk Drag and drop fra filområdet. Stå på riktig journalpost i sakmappen. Finn dokumentet ditt i filutforsker. Dra dokumentet over til arkivet. Velg alternativ «Tilknytt». Ikke sett på kategori. Lagre.

Referanse

Ikke relevant