Hensikt og omfang
Dokumentet
beskriver planlegging, gjennomføring og rapportering fra pilotutprøving av
prosjektleveranser.
Pilot
er utprøving av en eller flere prosjektleveranser i liten skala. Hensikten med
pilot er å lære og skaffe erfaring med bruk, slik at prosjektleveransene kan
forbedres før de tas i bruk i større skala.
Vi
kan også bruke pilotering for tidlig uttesting av teknologiske løsninger
(proof-of-concept), dette er særlig relevant for ny og lite utprøvd teknologi
Ansvar
- Prosjektleder
har ansvar for å utforme pilotplan/rapport
- Prosjekteier
og styringsgruppe har ansvar for å godkjenne planene
- Styringsgruppe
har ansvar for å bidra med ressurser til pilotering
- Ressurseiere
for de som skal delta har ansvar for at ressursene kan bruke tid på piloteringen
Definisjoner
Prosjektleveranser:
Med prosjektleveranser menes i denne prosedyren alle typer leveranser, ikke
bare tekniske produkter. Vi kan pilotere supportrutiner, opplæringsregimer,
gevinstmålinger, utprøving av nye roller og ansvarsområder etc., dvs. alle
forhold som bidrar til nytteverdi fra prosjektet
Arbeidsbeskrivelse
Dette er
gangen i planlegging, gjennomføring og rapportering:
- Planlegging:
I løpet av piloten ønsker man å måle egenskaper ved det som skal
piloteres. Det er derfor viktig at piloten planlegges godt, slik at vi får
målt det vi ønsker å måle. I etterkant kan det være vanskeligere å
innhente denne kunnskapen.
- Pilotplan:
Opparbeidet kunnskap og måleresultater fra piloten skal beskrives i
pilotrapporten. Ettersom resultatene er avhengig av planleggingen, bør
første del av pilotrapporten, til og med kap. 5, utformes i før piloten
iverksettes. Her beskrives det vi ønsker å måle, denne delen av rapporten
vil dermed fungere som en pilotplan. På denne måten sikrer vi at ikke noe
blir avglemt i planlegging og gjennomføring. Det anbefales å involvere
prosjekteier i dette arbeidet.
- Informasjon
til deltakere: Omfang og utvelgelse av de involverte i piloten er avhengig
av hva man vil oppnå, og avhenger av hva man ønsker å måle. De som skal delta
må få god informasjon om hvor langt prosjektet har kommet, og hvor
ferdig/uferdig løsningene som piloteres er. De må forstå og akseptere at
de er prøvekaniner og at leveransene ikke har funnet sin endelige
utforming. God kommunikasjon om dette er viktig.
- Gjennomføringsplan:
Når det er avklart hva vi ønsker å oppnå med piloten, utformes
gjennomføringsplanen i kap. 6. Dette blir å regne som en
«produksjonssettingsplan» for piloten. Pilotperioden skal ha en tydelig
start og sluttdato.
- Rapportering:
Etter gjennomføring av pilot beskrives erfaringene i kap. 7 i dokumentet.
Man bør
tilstrebe en smidig tilnærming til prosjektleveranser, og vurdere om
«pilotering» kan brukes som en metode for inkrementell utrulling. I stedet for
en «big bang» produksjonssetting kan man planlegge med et sett med produksjonssettinger,
der hver produksjonssetting inneholder mer funksjonalitet og tas i bruk i
større omfang, og hvor man systematisk innhenter læringspunkter. Dermed vil man
få verdifull erfaring og kunne bygge inn forbedring underveis før hele
løsningen kommer i ordinær drift for alle brukere.
Referanse
<Ikke aktuelt>