Hensikt og
omfang
Denne prosedyren beskriver avslutning av prosjekter hos HEMIT, slik at
prosjektene kan avsluttes på en formell og ryddig måte. Avslutning av et
prosjekt skal skje formelt og med krav til forutgående forberedelse og
dokumentasjon av dette. Prosedyren for avslutning skal også følges dersom
prosjektet termineres før det er ferdig.
Ansvar
Prosjektleder har ansvar for å avslutte prosjektet i henhold til denne
prosedyren.
Det er prosjektets styringsgruppe som formelt vedtar at et prosjekt
avsluttes. Utover styringsgruppen er det kun Styringsgruppe for Digitalisering
og Standardisering (SDS) som kan beslutte at et prosjekt skal avsluttes.
Definisjoner
BP4 = beslutningspunkt for overgang fra gjennomføringsfase til
avslutningsfase
BP5 = beslutningspunkt for overgang fra avslutningsfase til
realiseringsfase
Arbeidsbeskrivelse
Del
1 Avslutningsfase
Etter at
leveransen er overlevert til produksjon i henhold til (Overlevering av oppdrag, release og prosjekt til produksjon) og eventuell en periode med forbedringer, er det naturlig å gå
over til avslutningsfasen. Det er vanligvis prosjektleder som tar initiativ til
å kalle inn til styringsgruppemøte for å få besluttet overgang til
avslutningsfase, det gjøres i henhold til Prosjekt, Lede en faseovergang for beslutningspunkt 4 (BP4).
Følgende
aktiviteter utføres i avslutningsfasen:
1. Evaluer
prosjektet sammen med prosjektgruppen og aktører som har bidratt inn til
leveransen
2. Det anbefales
å gjennomføre en sluttbrukerundersøkelse om dette ikke allerede er utført i
gjennomføringsfasen
3. Lag
sluttrapport og erfaringsrapport, se vedlagte maler samt nærmere beskrivelse nedenfor
4. Ferdigstille
gevinstrealiseringsplan med tiltak sammen med gevinstansvarlig Prosjekt, gevinstrealisering
5. Det
avgjøres i samråd med prosjekteier om (Prosjekt, overlevering til kunde) skal gjennomføres.
I mange prosjekter skal ansvar for oppfølging av leveransen overleveres til
kunde og forvaltning i Hemit (tjeneste). I møtet overleveres
gevinstrealiseringsplan og eventuelle tiltak fra risikovurderinger. Utkast av
sluttrapport og erfaringsrapport er en del av møteunderlaget
6. Fullføre
arkivering i Elements hvis dette ikke allerede er gjort. Siste godkjente
versjon av prosjektdokumenter skal arkiveres, se Prosjekt, arkivering
7. Inviter
prosjektgruppa og eventuelle andre utvalgte til avslutningsmarkering
8. Publisere
nyhetssak på intranettet om ferdig levert prosjekt om det ikke allerede er
gjort i forbindelse med idriftsettelse
Mer om
sluttrapport og erfaringsrapport
·
Sluttrapport skrives iht. vedlagte mal. Sluttrapporten
skrives primært for styringsgruppa og er faktabasert og summerer opp
prosjektets måloppnåelse og resultater, men den er også for alle andre som vil
sette seg inn i gjennomføringen og omfanget av prosjektet.
·
Erfaringsrapport skrives primært for Prosjektseksjonen i
Hemit og andre i HMN med gjennomføringsansvar for prosjekter. Hensikten er å ta
vare på erfaringspunkter fra prosjektgjennomføringen for å forbedre
gjennomføring av kommende prosjekter. Det er fokus på suksesskriterier som man
kan lære av, og punkter til forbedring. Man kan velge å ta erfaringspunktene
inn i sluttrapporten i stedet for å lage en egen erfaringsrapport dersom
erfaringspunktene er av interesse for styringsgruppa og andre. Hvis ikke
anbefales å bruke vedlagte mal for erfaringsrapporten.
·
Merk at både sluttrapport og erfaringsrapport skal være åpent
tilgjengelig for lesing av alle ansatte i Helse Midt-Norge, tenk på det i
forhold til innhold.
Del
2 Avslutning av avslutningsfase og av prosjektet
Betingelser før avslutningsfasen og
prosjektet normalt kan avsluttes:
·
Alle økonomiske transaksjoner i prosjektet skal være kjent
og prosjektregnskap skal være utarbeidet
·
Avtalte leveranser fra eksterne leverandører skal være
godkjent
·
Sluttrapport og erfaringsrapport skal foreligge
·
Gevinstrealiseringsplan skal være godkjent
Dersom ikke
alle betingelsene for prosjektavslutning er oppfylt kan prosjektet likevel
avsluttes dersom styringsgruppa vedtar det.
Følgende
aktiviteter utføres for å avslutte:
1. Prosjektleder legger
fram forslag om prosjektavslutning for styringsgruppa, dette blir BP5 i
prosjektet, se Prosjekt, Lede en faseovergang. Sluttrapport
fungerer som beslutningsgrunnlag for vedtaket. Styringsgruppa beslutter at prosjektet kan avsluttes.
Eventuelt anbefaler styringsgruppa avslutning, og endelig beslutning vedtas av
Styringsgruppe digitalisering og standardisering, avhengig av hvor prosjektet
ble besluttet startet.
2. Etter at formell
beslutning om avslutning er tatt, gjennomfører Prosjektleder disse avslutnings- og opprydningsaktivitetene:
i)
Kommunikasjon:
(1) Informasjon
til alle aktuelle interessenter om prosjektavslutning
(2) Meld
fra til intranettansvarlig om at prosjektet taes bort fra eventuell publisert
informasjon om «pågående prosjekter»
(3) For
prosjekter som har vært kjørt i regi av Hemit prosjektledere: presenter
erfaringer fra prosjektet i Prosjektseksjonen med spesielt fokus på
suksesskriterier og læringspunkter
ii)
Gruppemøter:
(1) Vurder
gjennomføring av avslutningsmøte med aktuelle leverandører
iii)
Administrativt:
(1) På Prosjektweb
skal prosjektet settes til avsluttet, prosjektfase settes til «Realisering», og
prosjektstatus oppdateres om at prosjektet er avsluttet.
(2) For
prosjekter gjennomført i regi av Hemit prosjektledelse: erfaringsrapporten lastes
opp i egen dokumentstruktur under folderen «Erfaringsrapporter» på
intranettsiden til Hemit Prosjekt. Dersom erfaringer er tatt inn i
sluttrapporten, legges sluttrapporten ut på samme sted i stedet. Dette er i
tillegg til arkivering i elements
(3) Lukk
(ferdigstill) saksmappen for prosjektet i Elements
(4) Endringer
i Teams:
(a) Sett
teamsgruppen som «arkivert» status, se beskrivelse i vedlegg
(b) For
prosjekter som har vært kjørt i regi av Hemit prosjektledere, skal alle
medlemmer i Prosjektkontoret legges inn som eiere av teamet etter at teamet er «arkivert».
For prosjekter kjørt i andre foretak bør man vurdere å legge inn flere eiere
(5) Timeføring:
(a) Tilganger
fjernes og prosjektet settes som avsluttet i Lifecare Ressursstyring
(b) Meld
fra til økonomisjef om at prosjektet kan avsluttes i timeregistreringsverktøyet
og i økonomisystemene
(6) Eksterne
ressurser: meld fra til seksjonsleder i Prosjekt i Hemit for å få fjernet eventuelle
tilganger til Prosjektweb og/eller Teams for innleide eksterne konsulenter
Mer
om teams i avsluttede prosjekt
For hver 180.dag etter «arkivering» av teamet, eller etter et
team har vært inaktivt i 180 dager, vil det komme en epost til eiere av teamet med
spørsmål om teamet skal fornyes. Denne eposten må besvares med «forny» for at
ikke prosjektområdet/teamet blir borte med all tilknyttet kommunikasjon, filer,
kalenderhendelser og oppgaver.
Det er ikke mulig å endre filer eller legge til nye
chatmeldinger på et arkivert Team. Det er derimot mulig å legge til medlemmer,
samt å endre roller på dem, og man kan senere reaktivere et team dersom et
prosjekt som ble pauset tas opp igjen.
Dersom et team har blitt feilaktig slettet (på grunn av
manglende fornyelse), er det ikke mulig å gjenopprette det.
Referanser
Ikke relevant