Hensikten med prosedyren er å beskrive hvilke dokumenter HEMIT krever at leverandør skal levere i utviklings og innføringsprosjekter for å sikre nødvendig omfang og kvalitet på dokumentasjon av leveranser fra eksterne leverandører.
Prosjektleder har ansvar for at prosedyren etterleves.
Ekstern leverandør: Ekstern part som har betydelige leveranser inn til prosjektet.
Utviklingsleveranser: Løsninger som utvikles spesielt for prosjektet, i motsetning til hyllevare
Hyllevare: Standard løsninger som kjøpes slik de tilbys, uten noen spesielle tilpasninger for hver enkelt kunde
Hvilke dokumenter som bør kreves vil være avhengig av kontraktstype, utviklingsmetode og grad av spesialutvikling i leveransene. F.eks. vil tradisjonelle utviklingskontrakter stille andre krav til dokumentasjon enn smidig utvikling.
Før utlysing av anskaffelser:
I prosjekter der HEMIT selv står for utviklingen og leveransen:
I tillegg til de dokumenter vi avtaler levert fra leverandøren, kommer den dokumentasjonen HEMIT selv er ansvarlig for å utarbeide. Kravspesifikasjoner og driftsdokumentasjon er et eksempel på et dokument HEMIT selv har ansvaret for å utarbeide, også i utviklings- eller innføringsprosjekter.
Tabellen viser eksempler på dokumenter som normalt skal leveres fra leverandør i utviklings- og innførings-prosjekter:
Dokument |
Beskrivelse |
Kommentar |
Leveran-dørens løsnings-beskrivelse |
Leverandørens svar på våre kravspesifikasjoner. Dette kan være en videre detaljering av våre krav, eller et design-dokument som viser hvordan kravene kan implementeres |
Avhengig av kontrakts-type |
Overordnet design |
Beskriver arkitektur, integrasjoner og datamodeller på overordnet nivå |
Bør alltid leveres |
System-dokumen-tasjon |
Systemdokumentasjon må inneholde tilstrekkelige tekniske beskrivelser slik at Hemit kan drifte løsningen.Systemdokumentasjon som forventes levert:
For dokumentasjonskrav til IKT-tjenester og informasjonssikkerhet for MTU, se også https://eqs.helse-midt.no/index.pl?pid=regional&DocumentID=1392 (tidligere kalt NO-18):
|
Systemdokumentasjon for støtte til Helse Midt-Norges drift av løsningen skal alltid leveres |
Innstallasjons-dokument |
|
Skal alltid leveres |
Leveranse-beskrivelse ("Release Notes") |
Dette er en versjonsbeskrivelse som skal leveres ved hver leveranse:
|
Skal alltid leveres |
Bruker-dokumenta-sjon |
· Nivå på dokumentasjon er avhengig av leveranse og kontraktstype, men en brukerveiledning i en eller annen form må leveres som del av prosjektet
|
Brukerstøtte kan være implementert i systemet |
Testplan |
Dersom leveranse er SW, skal det leveres en beskrivelse av leverandørens systemtest (omfang og plan). Ved behov kan Hemit testplan-mal benyttes.
|
Avhengig av kontraktstype. For utviklingsleveranser skal leverandøren som minimum levere en overordnet testplan, som viser testtilnærming og testomfang.
|
Testrapport |
Dersom leveransen er SW, skal det leveres en beskrivelse av resultatet fra leverandørens systemtest:
Ved behov kan Hemit testrapport-mal benyttes. Dersom leveransen er HW (typisk medisinskteknisk utstyr, automater, etc), skal det leveres: · FAT (Factory Acceptance Test) - rapport · SAT (Site Acceptance Test) - rapport |
Avhengig av kontraktstype. Systemtestrapport skal alltid leveres for utviklingsleveranser |