Prosjekt, Planlegge
v. 4.0
Hensikt og
omfang
Hensikten med
denne rutinen er å sikre en god oppstart av et nytt prosjekt i Helse Midt-Norge,
samt å beskrive hvilke formelle dokumenter som skal utarbeides.
Planleggingsfasen bør ikke være lengre enn det som er nødvendig for å
komme fram til gode og gjennomarbeidete plandokumenter (PRINCE2
«ledelsesprodukter»). Faglig arbeid (PRINCE2 «spesialistprodukter») gjøres
normalt i gjennomføringsfasene, men noen ganger er det nødvendig å gjøre noe
faglig arbeid for å skaffe nødvendig grunnlag for planarbeidet.
Prosjektkontoret skal benyttes til å kvalitetssikre plandokumentene som
utarbeides i fasen.
Ansvar
- Porteføljekontoret
har ansvar for at prosjekteier er utpekt og at dokumenter fra
Konsept-fasen foreligger
- Seksjonsleder
Prosjekt har ansvar for å utpeke prosjektleder til prosjektet.
- Prosjektleder
er ansvarlig for å drive planleggingsarbeidet, utforme prosjektdokumenter
og etablere prosjektorganisasjon i samarbeid med Prosjekteier og arkitekt
- Prosjekteier
har ansvar for å utpeke senior bruker-representant og senior
leverandør-representant i styringsgruppen og er overordnet ansvarlig for
at prosjektet blir godt planlagt, se Roller i prosjekt
- Seksjonsleder
arkitektur har ansvar for å utpeke arkitekt som skal bistå i
planleggingsarbeid
- Prosjektkontoret
er ansvarlig for å kvalitetssikre dokumentene som produseres i
planleggingsfasen
Definisjoner
Prosjektbegrunnelse:
Det som PRINCE2 benevner som Business Case, beskriver kost/nytte-vurderinger
Prosjektplan:
Benevnes ofte som Prosjektdirektiv, beskriver prosjektets vedtatte mål og
rammebetingelser
Arbeidsbeskrivelse
Forutsetninger
Forut for beslutning om gjennomføring av prosjekt skjer det en del
forberedende arbeid i Konseptfasen. Der utarbeides det bl.a. et Prosjektforslag
som sammen med første versjon av Prosjektbegrunnelsen utgjør
beslutningsgrunnlaget for å beslutte prosjektoppstart. I tillegg vil en første
versjon av interessentanalysen foreligge fra Konseptfasen, og en Faseplan for
prosjektets første fase, Planlegging. Faseplanen vil være det styrende
dokumentet for gjennomføring av Planleggingsfasen. Framdrift og rapportering
skjer på basis av vedtatte Faseplan.
Det er for mange prosjekter naturlig å trekke inn en arkitekt allerede
fra starten av Planleggingsfasen. Fra Konseptfasen er det sannsynligvis startet
en del leveranser på arkitekturområdet, som skal detaljeres/videre bearbeides i
planleggingsfasen. Arkitekten ivaretar at arkitekturleveranser videreutvikles
og er i tråd med målarkitektur. Arkitekten bidrar dessuten til at kobling mot
andre pågående initiativ/prosjekt (og drift) ivaretas.
Tjenesteutvikler bør involveres fra start for å ha dialog og innsikt i planlagt
gjennomføring. Tjenesteutvikler har mest sannsynlig også deltatt i
konseptfasen.
Gjennomføring
Se vedlagte flytskjema for gangen i planleggingsprosessen, som også
viser hele planleggingsfasen inkludert prosessen for å lede faseovergang til
beslutningspunkt (BP3).
1.
Prosjekteier utpeker/beslutter senior
bruker-representant og senior leverandør-representant, samt eventuelle
andre roller i prosjektets styringsgruppe, dersom det ikke allerede er gjort. Se
link til mandat for styringsgruppen under referanser, dette bør gjennomgås. På
et første møte med styringsgruppen avklares nøkkelressurser inn til
prosjektgruppen fra mottakerprosjekt i HF’ene, og referansegruppe.
2.
Prosjektleder gjennomgår oppstartsdokumentene som er
utarbeidet i konseptfasen sammen med prosjekteier og resten av styringsgruppen,
og eventuelt arkitekt: Prosjektforslaget, første versjon av Prosjektbegrunnelsen
Prosjekt, prosjektbegrunnelse) og Interessentanalysen (Prosjekt, Interessentanalyse). Mål og
aktiviteter i Planleggingsfasen skal være beskrevet i Faseplanen som foreligger
fra Konseptfasen.
3.
Etabler prosjektnummer. Det nye prosjektet skal opprettes i
timeregistreringsverktøyet Min Arbeidsplan og regnskapssystemet (SAP) med et
eget prosjektnummer (WBS-nummer), med undernumre for kostnadsføring på drift (-01)
og investering (-02). Seksjonsleder Prosjekt kontakter administrasjonen som
oppretter det nye prosjektnummeret. Prosjektleder oppgir prosjektnummeret til
alle som skal skrive timer på prosjektet.
Prosjektet skal også opprettes på prosjektweb på HEMITs intranettsider, dette
gjøres av Porteføljekoordinator eller Seksjonsleder Prosjekt. Prosjektleder
fyller etter hvert inn prosjektinformasjon for månedlig statusrapportering, se
Prosjekt og release, Rapportering.
4.
Innhent erfaring fra tidligere utførte relevante prosjekter.
Snakk med tjenesteutvikler, kolleger fra prosjektseksjonen, og se gjennom
erfaringsrapporter på prosjektweb (før 2023) og intranettsiden til Hemit
Prosjekt (fra 2023).
5.
Oppdater interessentanalyse. Fortsett diskusjonene med
viktige interessenter og prosjekteier for å kartlegge forventninger om
nytteverdi og gevinster, og for å komme fram til fornuftig omfang og
avgrensning av prosjektet. Planlagt nytteverdi dokumenteres i oppdatert versjon
av Prosjektbegrunnelsen. Dette pågår mer eller mindre kontinuerlig gjennom
Planleggingsfasen.
6.
Etabler prosjektgruppen. Innhent ressurser og gjør
ressursavtaler og rolleavklaring med hver enkelt ressurs:
a.
Nødvendige roller i prosjektorganisasjonen (Roller i prosjekt) vurderes, og organisering av prosjektet beskrives i Prosjektplanen.
b.
Prosjektleder starter bemanning av prosjektgruppa ved å ta
kontakt med potensielle prosjektdeltakere og deres ledere, for å sikre at de
kan trekkes ut av linjeorganisasjonen og gå inn i prosjektorganisasjonen med
avtalte timer og/eller for en bestemt periode. Prosjekteier og styringsgruppe
bidrar med å skaffe ressurser fra HF-ene. Hemit har ansvar for å bemanne med
Hemit-ressurser. Se Prosjekt, ressursforespørsel til andre avdelinger og Prosedyre for ressursforespørsel til HF.
c.
Rollebeskrivelsene fullføres i samarbeid med de som er
tiltenkt rollene, og tas inn i kapittel 5 i Prosjektplanen (se vedlagt mal). Rollen
skal beskrives med ansvar. Det anbefales at arbeidsavtaler lages i tillegg, samarbeid
med den enkelte prosjektdeltaker, se vedlagt mal for arbeidsbeskrivelse. Hver
ressurs skal estimere sin leveranse/oppgave inn i prosjektet.
7.
Lag utkast Prosjektplan (se vedlagte mal).
a.
Formuler mål, omfang og avgrensninger for prosjektet
(kapittel 2-4).
b.
Sett opp en grov faseplan for resten av prosjektet
(kapittel 6). I vurdering av omfang og ambisjonsnivå må man ta hensyn til
tildelt budsjett ved prosjektoppstart. (Merk: detaljerte milepælsplaner lages i
faseplanene, som lages forut for kommende fase).
For å komme fram til gode mål og anbefalinger for omfang
kan det være behov for å snakke med andre utenfor prosjektorganisasjonen og
kanskje utenfor Helse Midt-Norge (leverandører, andre helseregioner, andre
bransjer). Planleggingsarbeidet kan ofte omfatte teknisk-faglige undersøkelser
og kartlegginger, som resulterer i egne notater og rapporter fra prosjektet.
8.
Prosjektbudsjettet (P50) skal etableres med hjelp av
estimatmodellen i prosedyre (Prosjekt, prosjektbudsjett). Resultatet av denne
kopieres inn i oppdatert prosjektbegrunnelse, og budsjettet (P50) periodiseres
over år i Prosjektplanen.
9.
Gjennomfør oppstartsmøte («kick-off») med hele
prosjektgruppen, prosjekteier og en representant fra prosjektkontoret. Dette
gjøres så snart prosjektgruppa er etablert og individuelle rolleavklaringsmøter
er gjennomført. Planene for prosjektet så langt gjennomgås. Se vedlagte mal for
agenda, det anbefales at denne følges.
10.
Etabler usikkerhetsmatrise for prosjektet på prosjektweb, samt
påstart risikoskjema for informasjonssikkerhet. Se Risikostyring av prosjekt- og release-gjennomføring for
begge disse rutinene. Det anbefales at dette gjøres i en/flere workshop med
prosjektgruppen. Involver også jurist/IT-sikkerhetsansvarlig i Hemit angående risiko
informasjonssikkerhet.
11.
Sett opp Kommunikasjonsplan (Prosjekt og release, Kommunikasjonsplan) i
samarbeid med prosjekteier og andre bidragsytere. Ta utgangspunkt i
interessentanalysen, prosjektmålene og forventet nytteverdi av prosjektet.
12.
Påstart gevinstrealiseringsplan Prosjekt, gevinstrealisering. Hvis
gevinsteiere i HF-ene ikke allerede er identifisert (fra konseptfasen), gjøres
dette nå, og gevinsteiere utpeker igjen gevinstansvarlige i hvert HF.
Prosjektet begynner å systematisere gevinsthypotesene i en første versjon av Gevinstrealiseringsplanen,
i samarbeid med gevinsteiere og gevinstansvarlige. Man har et bra utgangspunkt
i gevinstene beskrevet i Prosjektbegrunnelsen og effektmålene fra
Prosjektplanen.
13.
Når prosjektplanen er fullført, skal den presenteres for
Prosjektkontoret for innspill og kvalitetsikring. Prosjektplanen skal gjelde
for hele prosjektet (alle fasene).
Mot slutten av planleggingsfasen skal prosjektleder i samarbeid med
prosjekteier påstarte prosessen for faseovergang til første gjennomføringsfase,
se prosedyre (Prosjekt, Lede en faseovergang). Forut for dette utarbeider prosjektleder
forslag til Faseplan for neste fase, samt øvrig underlag som beskrevet i nevnte
prosedyre, og sammen med Prosjektplanen fremlegges det for styringsgruppen.
Dersom prosjektet kun skal levere en utredningsrapport og ingen «fysiske»
leveranser, bruk mal i Prosjekt, utredningsrapport som underlag.
Følgende prosjektdokumenter oppdateres/utarbeides i planleggingsprosessen:
·
Prosjektplan
·
Oppdatert Interessentanalyse
·
Oppdatert Prosjektbegrunnelse
·
Kommunikasjonsplan
·
Gevinstrealiseringsplan
·
Prosjektbudsjett, og investeringsnotat
·
Usikkerhetsmatrise
·
Risikoskjema
Referanse
Difis sjekkliste
for avslutning av Planleggingsfasen
Forfatter: |
Ellen Karoline Ohren (Prosjektleder)
|
Godkjent av: |
Bjørn Våga (Avdelingsleder)
|
Dokumentadministrator: |
Ellen Karoline Ohren (Prosjektleder) |
Dokument-ID: |
1614 |
Gyldig fra: |
17.10.2023 |
Revisjonsfrist: |
16.10.2024 |