Hensikt og omfang
Hensikten med denne prosedyren er å gi hjelp til å beskrive typiske ansvarsområder i prosjekt
Ansvar
Prosjektleder har ansvar for å beskrive rollene i prosjektet. En rolle er et avgrenset ansvarsområde, i små prosjekter kan samme person ha flere roller. Prosjektleder bør benytte de generiske beskrivelsene i vedlagte oversikt som utgangspunkt. Lista er ikke uttømmende, prosjektleder må vurdere og beskrive alle rollene som prosjektet har bruk for, selv om de ikke finnes i vedlagte liste.
Rollebeskrivelsene er generiske og kan tilpasses behovet i det enkelte prosjekt.
Definisjoner
Ikke relevant.
Prosjektledere skal hente rollebeskrivelser fra vedlagte oversikt og benytte disse inn i prosjektplanleggingen, og beskrive prosjektets roller i Prosjektplanen. Behovet for forskjellige roller (ansvarsområder) i prosjektet bestemmer i stor grad sammensetning av prosjektgruppa.
Merk at rollene skal beskrive ansvar til medlemmer i prosjektorganisasjonen. Roller i Hemits linjeorganisasjon beskrives ikke, selv om prosjektet må innhente råd fra og samarbeide med ressurser i linjeorganisasjonen.
Prosjektleder tildeler rollene til medlemmer i prosjektgruppa, og gjennomgår rollebeskrivelsene med dem som får rollen tildelt. Ved kick-off (oppstartsmøte) bør prosjektleder gjennomgå alle rollene som er definert for prosjektet, slik at alle i prosjektgruppa er kjent med hverandres ansvarsområder.
Referanse
Ikke relevant.