Hensikt og omfang
Hensikten med denne prosedyren er å gi hjelp til å beskrive typiske ansvarsområder i prosjekt
Ansvar
Prosjektleder har ansvar for å beskrive rollene og ansvar til alle deltakere i prosjektorganisasjonen.
Definisjoner
En rolle er et avgrenset ansvarsområde. I små prosjekter kan samme person ha flere roller.
Arbeidsbeskrivelse
1. Hent rollebeskrivelser fra vedlagte oversikt[1], og bruk dette til å beskrive rollene som er aktuelle for prosjektet inn i Prosjektplanen. Behovet for forskjellige roller (ansvarsområder) i prosjektet bestemmer i stor grad sammensetning av prosjektgruppa.
2. Prosjektleder tildeler rollene til medlemmer i prosjektgruppa, og gjennomgår rollebeskrivelsene med dem som får rollen tildelt. Ved kick-off (oppstartsmøte) bør prosjektleder gjennomgå alle rollene som er definert for prosjektet, slik at alle i prosjektgruppa er kjent med hverandres ansvarsområder.
Merk: at rollene skal beskrive ansvar til medlemmer i prosjektorganisasjonen.
Merk 2: roller i Hemits linjeorganisasjon beskrives ikke, selv om prosjektet må innhente råd fra og samarbeide med ressurser i linjeorganisasjonen.
Referanse
Ikke relevant.
[1] Prosjektleder bør benytte de generiske beskrivelsene i vedlagte oversikt som utgangspunkt. Lista er ikke uttømmende, prosjektleder må vurdere og beskrive alle rollene som prosjektet har bruk for, selv om de ikke finnes i vedlagte liste.