Hensikt og
omfang
Hensikten med
faseovergang er å ha et beslutningspunkt for å fortsette, endre, eller avslutte
prosjektet.
Prosedyren
beskriver aktiviteter, hvilke dokumenter som utarbeides, og hvordan
faseoverganger i prosjekt styres. Det mest sentrale er prosjektbegrunnelsen.
Ansvar
Prosjekteier,
styringsgrupper og prosjektledere har ansvar for at prosedyren følges.
Prosjektleder: ansvarlig for å ta fram nødvendig
beslutningsunderlag til prosjektstyret til hver faseovergang.
Prosjekteier: ansvarlig for godkjenning av prosjektets
Prosjektbegrunnelse og ansvarlig for at prosjektets effektmål og gevinster
oppnås i praksis.
Definisjoner
Ikke relevant
Arbeidsbeskrivelse
Når
Denne prosessen
startes når det nærmer seg slutten av hver fase, og avsluttes ved
beslutningspunktet før neste fase.
Tidspunkt for
faseovergang skal alltid overholdes tidsmessig, selv om aktiviteter i fasen
ikke er ferdig etter planen.

Prosjektdokumenter
ut fra denne prosessen:
Opprettes:
- Faseplan for
neste fase
- Faserapport
for inneværende fase
- Eventuelt:
- Produktbeskrivelser
- Avviksplan
- Erfaringsrapport
Revideres:
- Prosjektbegrunnelse
- Eventuelt:
- Prosjektplan
- Gevinstrealiseringsplan
- Interessentanalyse
- Kommunikasjonsplan
- Risikomatrise
Arbeidsgang:
Det er ikke
viktig hvilken rekkefølge man gjennomfører punktene fra 1 til 6, så lenge disse
er utført eller vurdert før den formelle behandlingen på punkt 7.
- Sjekkliste
for faseovergang:
- For
faseovergang fra planleggingsfase til gjennomføringsfase: se sjekkliste
for beslutningspunkt 3. Bruk enten fasesjekklisten på prosjektets
Prosjektweb, eller vedlagte mal for sjekkliste. Prosjektleder går gjennom
denne og fyller ut, og den legges ved til styringsgruppa for den formelle
behandlingen på punkt 7.
b.
For overgang til ny delfase
i gjennomføringsfasen (for prosjekt med flere ledefaser): bruk sjekklisten for
beslutningspunkt 4 (BP4), men sett i lys av at det dreier seg om overgang fra
en delfase til den neste.
c.
Faseovergang gjennomføringsfase
til avslutningsfase: se sjekkliste for beslutningspunkt 4 (BP4).
- Faseovergang
avslutningsfase til realiseringsfase: se sjekkliste for beslutningspunkt
5 (BP5).
- Faserapport,
se vedlagte mal. Prosjektleder utarbeider en faserapport over resultatene
fra inneværende fase. Vær så kort som mulig. Lærdom som bør få konsekvens
for videreføring av prosjektet beskrives i faserapporten eller i
prosjektbegrunnelsen (ikke begge steder). Sjekkliste i punktet over kan
benyttes som alternativ til faserapport, dersom det vurderes som god nok
faserapport for det aktuelle prosjekt. Dersom fasesjekklisten på
prosjektweb benyttes, skal den i tilfelle eksporteres til excel og
arkiveres i Elements.
- Lag oppdatert versjon av
prosjektbegrunnelse: vurdér utviklingen av kost/nytte av prosjektet.
Involver gjerne nøkkelinteressenter, deltakere i prosjektgruppa,
prosjekteier og eventuelt resten av styringsgruppa. Er forutsetningene for
prosjektet fortsatt gjeldende, og er gevinstene fortsatt innen rekkevidde?
Vurder om kostnadsbildet er endret. Prosjektleder fører oppdateringene i
pennen.
- Dersom prognose for kostnader er
økt utover ramme, må avviksprosess følges, se Prosjekt, Endring og avvik i prosjekter, og et
nytt budsjett må godkjennes før faseovergang kan godkjennes.
- Ta en gjennomgang av
interessentanalyse, kommunikasjonsplan
og gevinstrealiseringsplan, og gjør endringer om behov. Har noe endret
seg? Involver nøkkelinteressenter og gevinstansvarlig(e).
- Revider risikomatrise
(prosjektrisiko, også kalt usikkerhet) på prosjektweb.
- Planlegg neste fase:
- Fyll ut Faseplan, se mal i vedlegg.
- Ta en gjennomgang av Prosjektplan.
Juster dersom det er blitt endringer. Ved behov for større endringer i
prosjektet og scope, og dermed prosjektplan, bør dette først formelt
behandles og besluttes som punkt 7 b ii under.
- Beslutningsprosess og formell
behandling:
- Kall inn til styringsgruppemøte.
Som vedlegg til saksunderlag skal medfølge: faserapport, faseplan,
oppdatert prosjektbegrunnelse, og eventuelt oppdatert prosjektplan.
- Ved vurdering av faseovergangen må
prosjekteier/styringsgruppa ta stilling til fortsettelse av neste fase.
Her er det i prinsippet tre mulige alternativer videre for prosjektet:
i. Prosjektet fortsetter som planlagt. Faseovergang
og dokumentene godkjennes. Prosjekteier/styringsgruppa konkluderer med at de
planlagte gevinstene fortsatt er innen rekkevidde for prosjektet, og
prosjektleder får tillatelse til å fortsette i henhold til framlagt plan for
neste fase.
ii. Prosjektet fortsetter, men med justert
kurs. Prosjekteier/styringsgruppa konkluderer med at planlagt gevinst er
vanskelig å oppnå med opprinnelig prosjektplan og -omfang. Styringsgruppa beslutter
i møtet at prosjektleder skal replanlegge prosjektet, dvs. utarbeide ny
prosjektplan og faseplan for å endre kursen på prosjektet. Dette arbeidet må
gjøres i samarbeid med prosjekteier. Deretter vil prosjektleder legge fram ny
versjon av prosjektplanen og ny faseplan for prosjekteier/styringsgruppa.
iii. Prosjektet stoppes.
Prosjekteier/styringsgruppa konkluderer med at det ikke lenger er mulig å oppnå
tilstrekkelige gevinster av prosjektet, og ønsker å heller bruke ressursene på
andre aktiviteter eller til andre prosjekter. Styringsgruppa beslutter da at
prosjektet går rett til prosedyre for avslutning, se Prosjekt, avslutning.
Til støtte ved
faseovergangene har Prosjektveiviseren (digdir.no) utarbeidet sjekklister for
alle beslutningspunkter, se lenke under Relatert.
Referanse