Prosjekt, Endring og avvik i prosjekter v. 2.9

Hensikt og omfang

Hensikten med rutinene er å ha kontroll med endringer og avvik i prosjekter.

 

Ansvar

Prosjektleder er ansvarlig for at underlag utformes.

Prosjekteier har ansvar for vedtak.

 

Definisjoner

Endringer defineres som avtalte endringer i prosjektets omfang (tid/kost/kvalitet), og/eller leveranser.

Avvik betegner at det har oppstått en situasjon som gjør at prosjektet ikke kan gjennomføres innenfor avtalt fremdriftsplan, økonomiske rammer og/eller kvalitet.

 

 

Arbeidsbeskrivelse

Endringer  

Endringer i prosjektomfang, og/eller leveranser

        Endringer som går utover avtalte prosjektrammer skal eskaleres til prosjektets styringsgruppe.

        Underlag for endring: beskriv endringen i saksunderlag til prosjektstyret. Dersom behov for et mer formelt skjema som endringsunderlag med signatur på bestilling, benytt vedlagte mal for endringsskjema.

       Ved godkjenning av endringer skal Prosjektplan, Prosjektbegrunnelse, Faseplaner og Gevinstrealiseringsplan verifiseres og om nødvendig oppdateres.

        Beslutning i styringsgruppen dokumenteres i møtereferat.

       Vedtatte endringer bør loggføres, se vedlagt forslag til mal for endrings- og avvikslogg. Legg inn referanse til hvor beslutningen om endringen ble tatt, og av hvem.

 

Endringer i leveranse fra leverandør

Utvidelse av kontrakt reguleres av avtaleteksten for den enkelte anskaffelsen og eventuelt tilhørende ramme-/konsernavtale. 

        Prosjektleder skal ta opp med leverandør relevante funksjonelle, tekniske og prosjektrelaterte (tid/økonomi) konsekvenser før bestilling av endringen. Dette skal dokumenteres i et endringsskjema, ofte er det en mal fra leverandør, eller benytt vedlagte mal.

        Bestilling av endringer fra leverandør skal gjøres i henhold til gjeldende prosedyre for Fullmakter, attestasjon og anvisninger (Fullmaktsmatrise) (Gyldig) .

 

 

Avvik

        Avvik skal behandles formelt av prosjektets styringsgruppe og/eller prosjektets prosjekteier.

        Underlag for avvik utarbeides så snart det er avdekket et mulig avvik. Bruk eventuelt vedlagte mal for avviksskjema, eller beskriv avviket i et saksunderlag.

        Avviksbehandling skal være sporbar, det vil si beslutning skal dokumenteres.

        Vurdér om det er nødvendig å oppdatere prosjektplan, prosjektbegrunnelse, eller andre styrende dokumenter.

 

Håndtering av avvik fra avtalte spesifikasjon i leveranse fra leverandør

Håndtering av avvik i leveranser fra en leverandør skal reguleres av avtaleteksten for den enkelte anskaffelsen og eventuelt tilhørende ramme-/konsernavtale. Prosjektleder er ansvarlig for at avvik fra leveranser meldes til leverandør i henhold til avtalens bestemmelser og innenfor avtalens frister. Vedlagt avviksskjema kan benyttes om dette er i tråd med avtalens bestemmelser.

Referanse

Ingen relevante referanser.