1 Hensikt og omfang
Prosjektlederhåndboken
er utarbeidet for å avklare ansvarsforhold og gi støtte til gjennomføring av
prosjekter.
2 Ansvar
·
Alle som innehar
rollen program- eller prosjektleder i eller som på vegne av Helse Midt-Norge
skal følge de prosedyrer som er angitt i prosjektmetodikken.
·
Releaseledere for
større releaser bør vurdere å følge prosjektmetodikken
·
Prosjektkoordinator
i avdeling Prosjekt og digitalisering i Hemit har ansvar for å vedlikeholde
dette dokumentet.
3 Definisjoner
I
prosjektarbeid er klar kommunikasjon svært viktig. HMN skal bruke de
definisjonene som anbefales av Digitaliseringsdirektoratet og DFØ, se: Begreper | Prosjektveiviseren
(digdir.no)
4 Arbeidsbeskrivelse
Hva er et prosjekt
Et prosjekt
er en arbeidsform for å løse en konket oppgave eller gjennomføre en endring. Et
prosjekt medfører opprettelse av en egen styringsstruktur
(prosjektorganisasjonen) med Prosjekteier som overordnet ansvarlig og
Prosjektleder som utførende leder. Medlemmene i prosjektgruppa trekkes
midlertidig ut av linjeorganisasjonen og går inn i prosjektorganisasjonen for
den perioden og stillingsandelen som avtales.
Et prosjekt
kjennetegnes ved:
- Er en
engangsoppgave
- Har
definerte og målbare resultater, som skal skape merverdi
- Har
definerte rammer: Tid og kostnader
- Utføres av
en midlertidig og tverrfaglig sammensatt prosjektorganisasjon
- Hvert
prosjekt er unikt, og inneholder derfor større usikkerhet enn daglig drift
Et prosjekt
medfører en viss grad av byråkrati. En mindre oppgave som kan utføres av et par
personer som jobber sammen i samme enhet (avdeling, seksjon, gruppe) trenger
ikke organiseres som prosjekt.
Dersom
oppgaven krever kompetanse (personer) fra flere enheter, skal pågå i flere
måneder og overstiger ca. 200 timeverk bør det vurderes å organisere den som et
prosjekt.
Helse Midt-Norges prosjektmetodikk
Helse
Midt-Norge benytter PRINCE2 som metodikk for styring av regionens prosjekter.
PRINCE2 er en internasjonal, anerkjent beskrivelse av beste praksis innenfor
prosjektgjennomføring. Digitaliseringsdirektoratet anbefaler at PRINCE2 benyttes
som metodikk for alle prosjekter i offentlig sektor, og har opprettet Prosjektveiviseren
(digdir.no) med mange
gode råd og tips. Helse Midt-Norges metodikk er i stor grad basert på
prosjektveiviseren. PRINCE2 fokuserer på organisasjon og ledelse av
prosjektene, ikke det faglige innholdet.
Et av syv
ufravikelige prinsipper i PRINCE2 er at metodikken skal tilpasses
organisasjonen og hvert enkelt prosjekt.
Spesielle
tilpasninger for små prosjekter
Et lite
prosjekt regnes i denne sammenheng som et prosjekt som varer kortere enn ca. 9
måneder (bare en gjennomføringsfase), bruker omtrent mellom 200 og 800 timer
totalt, og budsjettet er stort sett avgrenset til å dekke timekostnadene (dvs.
ingen større anskaffelser planlegges i prosjektet). De viktigste prosedyrene i
Helse Midt-Norges metodikk inneholder alternative maler tilpasset små
prosjekter, se beskrivelsen nedenfor. Denne definisjonen er ikke absolutt, man
må vurdere behov for metodikk fra prosjekt til prosjekt.
Minimum
prosjektmetodikk
Alle
prosjekter, uansett størrelse, bør som minimum ta i bruk følgende elementer av
metodikken:
- Prosjekteier
og styringsgruppe
Det skal utpekes en prosjekteier som representerer ledelsen i styring av
prosjektet. For større prosjekter etableres en styringsgruppe som sikrer
at prosjektet får nødvendig bistand og styres på en hensiktsmessig måte. Styringsgruppa
ledes normalt av prosjekteier. Se Roller i prosjekt for beskrivelse av typiske
prosjektroller.
- Prosjektleder
Det skal oppnevnes en prosjektleder for daglig ledelse av prosjektet
- Prosjektbegrunnelse
Det skal utformes en skriftlig framstilling av hvorfor man har besluttet å
bruke ressurser på å kjøre prosjektet, og hva man forventer å oppnå. Dette
beskrives i Prosjektbegrunnelsen, se Prosjekt, prosjektbegrunnelse. Små prosjekter
kan benytte PowerPoint-versjonen av malen.
- Interessentanalyse
Alle prosjekter skal danne seg en oppfatning av hvem som forventer noe av
prosjektet, og hvem som blir berørt av prosjektet. Mal for
interessentanalyse bør benyttes, se Prosjekt, Interessentanalyse. Dersom
prosjektet ikke har kommunikasjonsbehov som gjør det hensiktsmessig å lage
en egen kommunikasjonsplan, bør interessentanalyse-malen med
kommunikasjonstiltak benyttes.
- Prosjektplan
Det skal lages en Prosjektplan som fungerer som et styrende dokument som
beskriver prosjektmål, organisering, leveranser og økonomi. Dette dokumentet
er kontrakten mellom prosjekteier (oppdragsgiver) og prosjektleder. Mal
for prosjektplan skal benyttes, denne finnes i Prosjekt, Planlegge. Små
prosjekter legger inn milepælsplan i kap. 5, større prosjekter legger inn
overordnet faseinndeling, og legger milepælene i faseplanene.
- Gevinstrealiseringsplan
Prosjektleveransene skal føre til en endring, ellers blir ikke prosjektet
nyttig. Det bør lages en plan for hvordan endringene følges opp. Mal for
gevinstrealiseringsplan kan benyttes, se Prosjekt, gevinstrealisering. Små
prosjekter benytter PowerPoint-malen fra prosedyren. Hvis prosjektet er
svært lite, kan man alternativt bruke innarbeidet metodikk for
kontinuerlig forbedring (PDSA).
- Faser
og faseoverganger
For prosjekter som varer lenger enn ca. ¾ år bør man planlegge med minst
to ledelsesfaser og gjennomføre minst en faseovergang. Det betyr å ta en
fot i bakken og spørre seg selv om forutsetningene fortsatt holder og
gevinstene fortsatt er i sikte, og ut fra det vurdere om prosjektet skal
fortsette som før eller endre kurs. Konklusjonen dokumenteres i form av
oppdatert prosjektplan eller en detaljert faseplan for fortsettelsen.
Dette er beskrevet i Prosjekt, Lede en faseovergang.
- Kommunikasjonsplan
Alle prosjekter skal ha et bevisst forhold til kommunikasjon til og fra
prosjektet. En kommunikasjonsplan (se Prosjekt og release, Kommunikasjonsplan) kan brukes til
dette. Små prosjekter kan benytte interessentanalyse-malen med
kommunikasjonstiltak isteden (se punktet om interessentanalyse over).
- Rapportering
Prosjektet skal rapportere status. Normalt gjøres dette månedlig på
prosjektwebben, se Prosjekt og release, Rapportering. Avvikende rapportering må
avklares med prosjekteier/styringsgruppe.
Sjekklister ved
faseoverganger
Faseoverganger
i PRINCE2 er overgang fra en ledelsesfase til den neste. Merk at ledelsesfaser
er uavhengig av tekniske faser og aktiviteter i prosjektet. Det er ingen grunn
til å endre planlagte datoer for faseoverganger selv om prosjektet er
forsinket, snarere tvert imot. Hovedformålet er å ta en fot i bakken og vurdere
om forutsetningene for prosjektet fortsatt holder, og at gevinstene fortsatt
kan nås, eller om man bør gjøre noe annerledes. Vurderingen brukes til
planlegging av neste fase. Prosjektveiviseren har definert sjekklister for
faseoverganger:
Beslutningspunkt
|
Beskrivelse
|
BP1
|
Beslutte
utredning av idé: Oppstart Konsept-fasen
|
BP2
|
Beslutte
prosjektoppstart
|
BP3
|
Beslutte
første gjennomføringsfase
|
BP4
|
Beslutte
oppstart av avslutningsfasen
|
BP5
|
Beslutte
prosjektavslutning
|
BP6
|
Avslutte
spesielle tiltak for gevinstrealisering
|
Gjennomføring av
offentlige anbud
Prosjekter
som skal gjennomføre større anskaffelser må sette seg inn i regelverket
for offentlige anskaffelser.
Man har alltid plikt til å undersøke markedet og sammenligne konkurrerende
leverandører, selv om anskaffelsen er under terskelverdiene. Regelverket er komplisert, og det
anbefales å trekke inn spesialkompetanse med erfaring fra anbudsjuss inn i
prosjektgruppa.
Styring av nytteverdi
Vellykkede
prosjekter kjennetegnes av at man kan svare «ja» på de to spørsmålene:
- Jobbet man
effektivt i prosjektet?
- Ble det
nyttig?
Prosjektmetodikken
gir prosjektets ledelse en rekke verktøy for å følge opp nytteverdi i prosjektet:
- Interessentanalysen kartlegger hvem som har forventninger
til prosjektet, og hva de forventer
- Prosjektbegrunnelsen beskriver forventet nytte
(gevinsthypoteser, «benefits») av prosjektet
- Prosjektbegrunnelsen
inneholder også en risikoanalyse av barrierer som kan hindre
nytteverdi, og tiltak for å motvirke barrierene. Dette må prosjektleder ta
inn i planlegging av prosjektets aktiviteter.
- Prosjektplanen beskriver effektmål
(«outcome»). Prosjektet har ansvar for å nå effektmålene, selv om mange av
dem først oppnås etter at prosjektet er ferdig. Effektmålene må derfor
formuleres slik at prosjektet kan bruke dem som styringsmål. De bør derfor
beskrives så SMARTE som mulig (Spesifikke, Målbare,
Aksepterte, Realistiske, Tidssatte og Enkle).
- Gevinstrealiseringsplanen tar tak i gevinsthypotesene fra
Prosjektbegrunnelsen og effektmålene fra Prosjektplanen og detaljerer dem
til praktisk målbare gevinstformuleringer og tiltak som skal
følges opp. Mens prosjektet pågår må prosjektet kartlegge «baseline», dvs.
nåsituasjonen, for senere å kunne verifisere at endringer fører til
forbedringer. Oppfølging av forbedringstiltak starter mens prosjektet
pågår og fortsetter etter at det er ferdig.
- Faseovergangene benyttes til å sikre at
forutsetningene for prosjektet fortsatt holder, gevinstene fortsatt er i
sikte, og læring fra foregående faser tas inn i vurderingene når kurs for
neste fase stakes ut. Resultatet av vurderingene kommer til uttrykk i oppdatert
Prosjektbegrunnelse og den detaljerte faseplanen for neste fase.
Merk at ledelsesfaser i PRINCE2 alltid er sekvensielle, og trenger ikke å
knyttes opp mot tekniske faser. Faseovergangene bør skje mens man har
styringsrom, f.eks. rett før en kontrakt skal signeres, og ikke etter at
man har forpliktet seg i videreføringen.
- Erfaring
fra vellykkede prosjekter anbefaler å benytte fleksible kontrakter,
som gjør det mulig å endre fokus og prioritere nytteverdi underveis. Det
oppfordres derfor til mer bruk av Smidigavtalen, som er en relativt ny avtale i
Statens avtaleverk.
Roller og Hemits
gjennomføringsansvar
Bestilling av oppstart av nye
prosjekter i Helse Midt-Norge kommer normalt via «Sekretariat
for RPT» til Hemit. Hemit forestår utredning av prosjektkonseptet og
foreslår prosjektorganisering, se mal for prosjektforslag i Porteføljestyring, idé- og konseptfasen. Etter vedtak i SDS får Hemit i oppgave å starte opp prosjektet. Hemit
har dermed ansvar for å foreslå og etablere en velfungerende
prosjektorganisasjon og foreslå personer som fungerer godt i deres roller i
prosjektorganisasjonen.
Generiske
rollebeskrivelser for prosjekt finnes her: Roller i prosjekt. Det er
prosjektorganisasjonen som har hovedansvaret for leveransene fra hvert enkelt
prosjekt. Hemit har likevel et fagansvar for alle roller som Hemit bemanner.
Det forventes at Hemit bemanner roller som prosjektleder og arkitekt, men også
roller innenfor informasjonssikkerhet, testing, leverandøroppfølging og
produksjonssetting. Hemit skal sørge for å bemanne prosjektene med
tilstrekkelig kapasitet og kompetanse, slik at personene som inngår er
profesjonelle, kjenner etablerte rutiner og har tilgang til fagmiljøer og
verktøy.
Helse Midt-Norge
RHF har gitt Hemit i oppgave å forvalte og videreutvikling Helse Midt-Norges
prosjektmetodikk, og Hemit har ansvar for at metodikken benyttes i prosjektene.
Dette skjer ved dyktiggjøring av alle involverte parter, og ved prosjektfaglig
oppfølging av prosjektene. Ansvaret omfatter bl.a.:
- Prosjektleder
fra Hemit skal være profesjonell i prosjektlederfaget
- Prosjektleder
fra Hemit skal kjenne Helse Midt-Norges prosjektmetodikk og de rutinene,
metodene og verktøyene som benyttes
- Hemits
prosjektleder har ansvar for oppfølging av økonomi og framdrift, og skal
ved risiko for avvik konsultere Hemits Prosjektkontor for å få hjelp til å
analysere situasjonen og vurdere handlingsrom og mulige tiltak som kan
diskuteres med prosjekteier og Hemits representant i styringsgruppa
- Hemits
Prosjektkontor gir støtte til prosjektleder underveis i prosjektet, og
gjennomfører kvalitetskontroll av prosjektdokumenter og underlag til møter
i styringsgruppene
- Hemits
Prosjektkontor samarbeider med «Sekretariat for
RPT» for å sikre kvalitet i Konsept-fasen for nye prosjektforslag
- Hemit
etablerer rådgivning til aktuelle enkeltprosjekter i form av
Prosjektstøtte. Dette er en gruppe fageksperter som skal gi veiledning og
råd til styringsgruppe og prosjektleder slik at prosjektet oppnår størst
mulig nytteverdi til lavest mulige kostnader
- Hemit
gjennomfører sertifisering og kursing av sine prosjektledere
- Hemit
tilbyr kurs og webinarer til deltakere i styringsgrupper og prosjektledere
i HF-ene
- Hemit har
gjennom sin rolle som «Seniorleverandør» i prosjektenes styringsgrupper ansvar
for å sikre at IKT-løsninger som anskaffes eller utvikles i prosjektene er
i tråd med vedtatte teknologi-, arkitektur- og sikkerhetsføringer, og kan
forvaltes kostnadseffektiv
- Hemit har
normalt ansvar for produksjonssetting og utrulling av løsningene fra
prosjektene. Hemits forvaltningsregime (i regi av Hemits tjenester)
støtter prosjektene i dette arbeidet, og vil for mange prosjekter ta det
fulle ansvaret for akseptansetesting og produksjonssetting. Dette avklares
i planlegging av prosjektets ansvar.
Nyttige lenker
Digitaliseringsdirektoratet:
Prosjektveiviseren:
Prosjektveiviseren (digdir.no)
Læringsplattformen:
https://laeringsplattformen.difi.no/
DSØ:
Fagområde
gevinstrealisering: https://dfo.no/fagomrader/gevinstrealisering