Porteføljestyring, Roller og ansvar Hemit intern v. 1.3

Hensikt og omfang

Dette dokumentet tydeliggjør roller og ansvar til deltakere i Hemits porteføljestyringsprosess som består av HF-vise prosjekter og oppdrag, releaser og Hemit-interne prosjekter.

Ansvar

Prosedyren eies av Hemit v/ adm.dir. Ansvar for gjennomføring av prosedyren er assisterende direktør.

Arbeidsbeskrivelse

 

Sentrale roller i porteføljestyringsprosess for HF-vise prosjekter

Dette gjelder prosjekter som ikke inngår i regional e-helseportefølje, men som Hemit får bestilling på fra foretakene. Det etableres styringsgruppe i samarbeid med prosjekteier.

 

Rolle

Ansvar i Hemit

Porteføljekoordinator

Fasilitere konseptarbeid for nye prosjektkandidater og oppdrag med behov for tekniske ressurser (design og arkitektur).

Utarbeide saksunderlag for beslutning om oppstart av prosjekter til Hemits ledergruppe.

Seksjonsleder Prosjekt

Ansvarlig for å avklare ressurser til gjennomføring av prosjekter i forkant av beslutning om oppstart

Sørge for at informasjon om fremdrift, avhengigheter og risikoprofil er oppdatert på prosjektweb og bidra til at tiltak blir iverksatt.

Arkitekt

Ansvarlig for å se helhetlig på porteføljen, bidrar i konseptarbeidet med å beskrive og vurdere nye prosjektforslag.

Påse at nasjonale og regionale krav til standardisering, arkitektur og informasjonssikkerhet ivaretas.

Avdelingsleder Prosjekt og digitalisering

Ansvarlig for beslutning om oppstart av prosjekter i Hemits ledergruppe.

Eskalerer til porteføljekontor ved behov for regional prioritering.

Hemit ledergruppe

Prioriterer og beslutter oppstart.

 

 

Sentrale roller i porteføljestyringsprosess for Hemit-interne prosjekter og infrastrukturinvesteringer som krever prosjektorganisering

Dette gjelder prosjekter som ikke inngår i regional e-helseportefølje, men som Hemit styrer og finansierer, merket som Hemit-intern på prosjektweb.

 

Rolle

Ansvar i Hemit

Prosjekteier

Fasilitere konseptarbeid for nye prosjektkandidater.

Ansvarlig for saksunderlag til Hemits ledergruppe.

Ansvarlig for å avklare ressurser til gjennomføring av prosjekter i forkant av beslutning om oppstart.

Porteføljekoordinator

Samle og koordinere beslutninger om oppstart i henhold til avtalt syklus.

Hemit ledergruppe

Prioriterer og beslutter oppstart.

Følger opp gevinster i etterkant.

Seksjonsleder Prosjekt

Ansvar for at prosjektleder blir utpekt.

 

Referanse

Ingen