Prosedyre for ressursforespørsel til HF
v. 2.4
Hensikt og omfang
Prosedyrens hensikt er å sikre at prosjekter i Helse Midt-Norge har
nødvendig kompetanse og kapasitet til å gjennomføre vedtatte prosjekter.
Prosedyren er primært rettet mot bestilling av personer fra foretak i
HMN til å delta i regionale prosjekter ledet av Hemit. Rutinen er aktuell ved:
·
Konseptfasen: Forberede underlag for vedtak om
prosjektoppstart
·
Planleggingsfasen: Planlegging av prosjektets ressurs- og
kompetansebehov for hele prosjektet
·
Faseoverganger: Planlegging av nye ressurs- og
kompetansebehov i neste fase
Prosedyren kan også brukes mellom foretak for forespørsel om deltakelse
i prosjekter eller ved forespørsler tilknyttet etablering av lokale
prosjektorganisasjoner; i slike tilfeller må malen tilpasses det aktuelle
prosjektet.
Ansvar
·
Helse Midt-Norges porteføljekontor
·
Hemits Prosjektkontor
·
Prosjektledere
·
Prosjekteiere og deltakere i styringsgrupper
Definisjoner
Arbeidsbeskrivelse
Før prosjektoppstart
·
I Konseptfasen skal konseptutreder i samarbeid med
prosjekteier sørge for at nøkkelressurser for planleggingsfasen er på plass før
faseplan for planleggingsfasen fullføres. Dette må avklares med linjelederne
som er ansvarlig for ressursene som trengs. Faseplanen må ta høyde for aktuell
ressurssituasjon.
·
I konseptfasen vil Porteføljekontoret bidra med å finne
ressurser til prosjektoppstart.
Etter prosjektoppstart
·
I planleggingsfasen må prosjektleder kartlegge
ressursbehovet for hele prosjektet. Det vil være uheldig å måtte bytte
nøkkelressurser underveis. Overordnet framdriftsplan for prosjektet må ta høyde
for den aktuelle ressurssituasjonen.
·
Prosjekteier og styringsgruppa for prosjektet skal være behjelpelig
med å finne ressurser fra HF-ene.
·
Prosjektleder diskuterer behov med de som deltok i konseptfasen
og med prosjekteier, styringsgruppe og allerede utpekte prosjektdeltakere
·
Prosjektleder beskriver behovet etter beste evne, og avtaler
med ressurseierne (linjeledere). Forespørselen bør inneholde informasjon om
behovet og forventede arbeidsoppgaver, forventet omfang (stillingsandel) og
tidsplan.
·
Det må framkomme om estimatene er usikre.
·
Økonomi: Hvis det er økonomiske avklaringer, for eksempel
frikjøp, så må dette fremkomme i forespørselen. Det bør også fremgå hvis
finansiering er uklart. I tilfeller der det er aktuelt med frikjøp av ressurser fra
et eller flere foretak så skal den vedlagte mal for avtale om frikjøp av
personalressurs benyttes.
·
Svarfrist: La det gå klart frem av forespørselen hvilken
svarfrist som gjelder og hvem svaret skal stiles til. Hvis det ikke er mottatt
svar innen frist så er det prosjektleders ansvar å purre.
·
Ved faseovergang må ressurser for neste fase være på plass,
og faseplanen for neste fase må ta høyde for ressurssituasjonen.
Forespørslene og svarene skal arkiveres.
Referanse
Ikke relevant
Forfatter: |
Ellen Karoline Ohren (Prosjektleder)
|
Godkjent av: |
Bjørn Våga (Avdelingsleder)
|
Dokumentadministrator: |
Ellen Karoline Ohren (Prosjektleder) |
Dokument-ID: |
1993 |
Gyldig fra: |
20.03.2024 |
Revisjonsfrist: |
20.03.2025 |