Hensikten med prosedyren er å bidra til å gjøre prosjekt- og linjeorganisasjonen i stand til å planlegge og realisere gevinster og sørge for maksimal nytteverdi fra prosjekter i Helse Midt-Norge
Prosjekteier, prosjektleder, styringsgruppa/programstyret, programeier, programleder, linjeledere, gevinstansvarlige, systemeiere og tjenesteansvarlige.
Prosjektleder og prosjekteier har sammen ansvar for at Gevinstrealiseringsplanen blir utarbeidet. Linjeledere, gevinstansvarlige i HF-ene og prosjektmedarbeidere må delta i arbeidet. Linjeledere har ansvar for oppfølging etter prosjektavslutning.
Det er alltid linjeorganisasjonen som er ansvarlig for gevinstrealiseringsprosessen. Imidlertid må prosjektet i stor grad delta i planlegging og tilrettelegging av gevinstrealisering, i samarbeid med de som er ansvarlige i linjeorganisasjonen. Det er prosjektet som har mest kunnskap og erfaring i metodikken som benyttes, mens linja er den som kjenner organisasjonen som skal ta i bruk endringen som prosjektet medfører. Utover i prosjektet vil linja mer og mer overta eierskapet til gevinstplanleggingen, slik at det blir en glidende overgang fra prosjektstyrte til linjestyrte aktiviteter:

Effektmål: Ønsket tilstand (effekten) som prosjektet skal bidra til på sikt
Gevinst: En målbar forbedring som følge av at et eller flere effektmål er oppnådd.
Linjeleder: Linjeleder, som regel på nivå 1 eller 2, er hovedansvarlig for realisering av gevinster ved foretaket og/eller klinikken. Skal følge opp at gevinstansvarlige gjennomfører avtalte målinger og tiltak.
Gevinstansvarlig: Gevinstansvarlig er som regel linjeledere på nivå 3 og 4, men kan også være fagansvarlige eller prosessansvarlige, f.eks. forløpskoordinator for et pakkeforløp. De er ansvarlige for aktiv oppfølging av gevinstrealiseringsplan herunder tiltak, målinger og gevinstoppnåelse.
Hva skjer i hvilken fase
Prosjektet har ansvar for å identifisere og planlegge gevinster og målinger i tett samarbeid med linjeorganisasjonen, slik at linjen har et godt utgangspunkt for videre oppfølging etter prosjekt.
Arbeidet starter allerede i Konseptfasen, slik at når prosjektet vedtas i beslutningspunkt 2 (BP2) har prosjektleder allerede et godt utgangspunkt for videre arbeid. Figuren under viser sammenheng mellom PRINCE2-faser og relevante prosjektdokumenter:

SMARTE effektmål: Spesifikke, Målbare, Aksepterte, Realistiske, Tidssatte og Enkle
Gevinstarbeidet bør påstartes så tidlig som mulig i prosjektet. Arbeidet resulterer ofte i behov for endringer i leveransene fra prosjektet. Dette kan f.eks. være statistikk om brukstaking av løsningene for å følge opp hvor mange som tar i bruk løsningen på en optimal måte, samt støtte til gjennomføring av nullpunktmålinger. Dette muliggjør objektive målinger og statistikk i stedet for å benytte subjektive intervjuer. Dessuten kan det være nyttig å følge utvalgte måleparametre for gevinst gjennom prosjektperioden.
Gevinstrealiseringsplanen
Gangen med å lage Gevinstrealiseringsplanen er vist i figuren under. Det anbefales å bruke vedlagte Excel-mal i dette arbeidet. Dersom det er behov for et styrende dokument som skal godkjennes av prosjektets styringsgruppe, kan Word-versjon av malen benyttes istedenfor eller i tillegg til Excel-versjonen.
På prosjektweb er det en modul for å definere gevinster med målinger, vurder om dette alternativet er egnet i stedet for excel eller word.

Suksesskriterier for å få god nytte (gevinster) ut fra et prosjekt
Helse Midt-Norge operer med fire typer gevinster:

Formuler gevinstene slik at de blir konkrete og målbare. Bruk gjerne følgende mal for formuleringene:
· Hvem forbedringen gjelder for (pasienter, ansatte, mm.)
· Selve gevinsten og størrelsen på denne
· Kontekst (ramme/setting/sammenheng) for gevinstregistrering (hva sammenlignes det mot)
· Årsak til gevinsten (kobling til prosjektleveranse)
· Skal oppnås innen (tidsplan)
Hvis hensiktsmessig, kan man bruke tabellform. Eksempel fra gevinstarbeid ved Sykehusapotekene ved innføring av SAP:
|
Hvem forbedringen gjelder for: |
Ansatte ved apotekutsalgene |
|
Gevinsten |
10% mindre tid på å håndtere resepter |
|
Kontekst |
Årlig per apotekutsalg, sammenlignet med før endring (nullpunktsmåling) |
|
Årsak |
Levert funksjonalitet i ny resepturløsning |
|
Oppnås innen |
1 år fra innføring av ny løsning |
Referanser
Difi prosjektveiviseren: Gevinster | Prosjektveiviseren