Hensikten med denne prosedyren er å beskrive formell overlevering av oppdrag, release og prosjekt til driftsleveranse i «Avtale om IT-tjenester» med kundene og til driftsorganisasjonen i Hemit. Prosedyren skal sikre tilfredsstillende drift, support, vedlikehold, varsling og rapportering i.h.h.t avtalt SLA fra det tidspunkt ansvar formelt overleveres. Rutinen skal også sikre at «Avtale om IT-tjenester» og tjenestebeskrivelsene blir oppdatert.
Rutinen skal omfatte alle leveranser som fører til at ett eller flere av disse punktene er aktuelle:
Dersom det er tvil (i forhold til kriterier over) om rutinen skal følges, er det aktuell avdelingsleder(e) som tar endelig beslutning om at denne rutinen skal følges.
Ved overlevering til produksjon flytter ansvaret seg og det er viktig at mottagende parter er forberedt til å ta på seg ansvaret.
Rolle |
Før overlevering |
Ved overlevering |
Etter overlevering |
Leveranse |
|||
Leveranseansvarlig (Prosjektleder, releaseleder eller oppdragskoordinator) |
Hovedansvar for leveransen/systemet før overlevering Ansvar for dokumentasjon blir utarbeidet Ansvar for at opplæring blir gjennomført Ansvar for at endringer i primær- og fagvakt blir avklart, kommer inn i vaktinstruks, vakt får opplæring og at det blir avtalt tidspunkt for oppstart av vakt. Sørge for at tjenestebeskrivelse på nye tjenester blir utarbeidet Sørge for at leverandøravtaler blir etablert/oppdatert (typisk vedlikeholdsavtale) Ansvar for at ansvarsmatrise for delt driftsansvar blir utarbeidet hvis det er aktuelt Synliggjøre/framskaffe endringer i driftskostnader. Ved bredding er det viktig å synliggjøre volum på brukere og eventuelt andre konsekvenser for driftsorganisasjonen. |
Sørge for at overlevering blir gjennomført ihht prosedyre
Kalle inn til og avholde overleveringsmøter ved behov
Følge opp overleveringen: |
Ansvarlig for at registreringen i «Overlevering til produksjon» blir ferdigstilt Ansvarlig for at restanser blir
registrert i Service Manager og satt til ansvarlig. |
Tjenester |
|||
Tjenesteutvikler |
Bidra med informasjon ang. tjeneste og tjenesteavtale for overleveringen. Konsulteres ved etablering og endring av leverandøravtaler. Utarbeide tjenestebeskrivelse på nye tjenester Konsulteres for driftskostnader og timebehov for drift Avklare forvaltning og videreutvikling med kunden og avtale ressurser i forvaltning |
Godkjenne på vegne av tjenesten |
Innarbeid endringer i tjenestene som følge av overleveringene i tjenestebeskrivelsene
|
Avtaleforvalter |
Inngå nye avtaler med eksisterende leverandører. Ansvarlig for at allerede etablerte leverandøravtaler oppdateres. Ved etablering av nye leverandørforhold har Kontraktsansvarlig ansvaret inntil avtaleforvalter er utnevnt |
Ny leverandøravtale eller endringsbilag til eksisterende leverandøravtale er signert ved behov |
Taktisk- og strategisk oppfølging av leverandør. For leverandøransvar se rutine: Kontraktsoppfølging |
Service Level Manager |
Hvis det er uklart, avklare hvilken tjeneste
det skal overleveres til. Ved behov registrere ny tjeneste iht SLM - Etablering av ny tjeneste
Relatere nye applikasjoner til tjeneste når bestilling fra leveranseansvarlig foreligger.
|
Godkjenner på vegne av tjenester når det ikke avtales SLA/tjeneste (f.eks 97 Applikasjoner uten SLA) |
Ansvarlig for «Overlevering til produksjon» lista og vedlikehold av lista
|
Basisdrift, Tjenestedrift og Forvaltning |
|
|
|
Seksjonsledere |
Stille krav om opplæring og dokumentasjon. Utpeke tjenesteutvikler og fagansvarlig. |
Godkjenne på vegne av seksjonen -dokumentasjon - vurdere om det nok driftsressurser ved store leveranser og bredding.
|
Ansvar for drift av løsningen |
Fagansvarlig
|
Stille krav om opplæring og dokumentasjon. Bidra til at backup blir etablert. |
Godkjenne |
Ansvar for drift av løsningen |
Seksjonsleder Hemithjelp |
Stille krav om opplæring og dokumentasjon til 1.linje. |
Godkjenne dokumentasjon og opplæring |
Ansvar for 1.linje på løsningen |
Seksjonsleder aktuell faggruppe |
Stille krav om opplæring og dokumentasjon |
Godkjenne dokumentasjon |
Ansvar for feilretting på løsningen |
Avdelingsleder Basisdrift |
Stille krav til opplæring av fagvakt. Innplassere oppgaver i fagvakt og ved behov etablere ny fagvakt. |
Godkjenne ending i fagvakt |
Ansvar for fagvakt |
Avdelingsleder Tjenestedrift |
Ansvarlig for endringer i vaktavtale og stille krav til opplæring av primærvakt. |
Godkjenne endringer og opplæring i primærvakt |
Ansvar for primærvakt |
Overlevering til produksjon foregår i tre steg. Tidspunktet for den formelle overleveringen er tidspunktet når ansvaret for drift av løsning flyttes over fra prosjekt/oppdrag/release til Basisdrift, Tjenestedrift og Tjenester.
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Forberede overlevering
Hovedansvarlig for aktivitetene før overlevering er leveranseansvarlig, dvs. prosjektleder, oppdragskoordinator eller releaseleder. Det forutsettes at det er en løpende dialog mellom avleverende og mottakende parter fram mot overlevering for å sikre at alle krav ivaretatt før den formelle overleveringen finner sted.
Overleveringslista er bygd opp i seksjoner slik at den kan brukes under veis i ett prosjekt eller oppdrag.
- Bestilling
- Designfase
- Etablering av tjenesten
- Driftskostnader
- Forberede produksjonssetting
- Godkjenning
Følgende må avklares før overlevering
Oppgave |
Beskrivelse |
Innplassering i tjeneste |
Bør avklares så tidlig som mulig for dialog med tjenesteutvikler, fagansvarlig og eventuelt systemeiere |
Avklare SLA-krav |
Må avklares ved bestilling slik at forventningene/kravene fra kunde er kjent/omforent og kan implementeres i løsningen/leveransen |
Skal noe dekkes av vakt |
Henger sammen med SLA-kravene (for tjenestenivå 1 eller 2 med vakt) |
Utpeke fagansvarlig |
Gjøres av seksjonsleder Tjenestedrift, Basisdrift eller Forvaltning etter at innplassering i tjeneste er gjort |
Etablere avtale med leverandør (Gjelder både anskaffelse og vedlikehold) |
Etablere eller oppdatere leverandøravtale |
Er avtalene med leverandørene ihht til SLA? |
Viktig sjekkpunkt ved inngåelse av leverandøravtaler. |
Ansvarsmatrise med delt driftsansvar |
Der det er delt driftsansvar må ansvarsfordelingen kartlegges som en del av arbeidet før overlevering. |
Dokumentasjon
Før overlevering må følgende dokumentasjon utarbeides:
Hva |
Hvor |
Driftsdokumentasjon |
Wiki: |
System- og design -dokumentasjon inkl. konfigurasjonskart |
Wiki: |
Tjeneste og/eller applikasjon med riktig SLA i applikasjonsliste |
Applikasjoner og tjenester registreres i Service Manager. Se rutine Dokumentasjon av applikasjoner. |
Kjente feil |
Knowledge
Document/Kunnskapsdokument: |
Brukerdokumentasjon (hvis avtalt) |
Kundeportal under tjenestesiden |
Ansvarsmatrise ved delt driftsansvar (hvis aktuelt) |
|
Restanser |
Restanser skal registreres i Service Manager og satt til ansvarlig for videre oppfølging |
«Overlevering til produksjon» |
Skjema for overlevering: Overlevering til produksjon |
Dokumentasjonen skal følge Hemits retningslinjer «Dokumentstyring, utforming og lagring av dokumenter i Hemit» og tilpasses til dagens maler der det er aktuelt.
Sjekkliste for overlevering: Overlevering til produksjon (elektronisk skjema)
«Overlevering til produksjon» skal brukes som dokumentasjon for ALLE overleveringer.
Før overlevering kan skje skal et eget element for overleveringen være fylt ut.
Hvis det er felt som ikke er relevante for overleveringa settes det inn «Ikke relevant» på punktet.
Overleveringstidspunkt
Oppdrag, release og prosjekt skal overleveres til linjeorganisasjonen når avleverende og mottakende parter er enige om at forutsetningene for å overlevere er til stede. Løsningen vil f.o.m den formelle overleveringsdatoen komme inn i en avtalt SLA med HF med tilgjengelighetsmålinger, varsling og rapportering.
«Overlevering til produksjon» fungerer som dokumentasjon på godkjenning ved overlevering. En overlevering er ikke godkjent før alle mottagende parter har godkjent. Det settes tidsfrister for godkjenning.
Hvis overleveringen medfører:
• Endringer i SLA eller avtale med HF
• Endring i vakt, vaktinstruks
… skal det avholdes et overleveringsmøte for å sikre koordinering av drift mellom avdelingene og seksjonene.
Hvis en av partene krever overleveringsmøte, skal det avholdes.
Det kan avholdes forberedende overleveringsmøter ved behov og det anbefales at prosjekter holde overleveringsmøter.
Når
det avholdes overleveringsmøter skal «Overlevering til produksjon» brukes
som agenda for møtet.
Alle seksjonene som overtar ansvar etter overleveringen skal representeres slik
at overleveringsmøtet er beslutningsdyktig.
Godkjenning
Godkjenningen
sendes automatisk til Hemithjelp, Tilgangsadministrasjon, tjenesteutvikler,
seksjonsleder tjenesten, fagansvarlig og Config Manager.
Det kan ved behov også sendes godkjenneing til Lokalservice (HNT, HMR og/eller
STO), Serverdrift, Fysisk nettverk og Integrasjon.
Når knappen «Send til godkjenning» trykkes, sendes det en melding til alle godkjennere.
Frist for godkjenning: Standard frist for godkjenning er 1 uke, etter en uke sendes det automatisk ut purring.
Hvis en godkjenner avslår overleveringen går det en melding til leveranseansvarlig, det er viktig at den som avslår legger inn en kommentar om hvorfor det ikke godkjennes.
Mulige
utfall av overleveringen:
Leveranseansvarlig
kan sende til godkjenning på nytt etter avklaringer med de som eventuelt har
avslått.
Kjente restanser registreres som change, problem, oppdrag eller prosjektidé med en ansvarlig for videre arbeid. Det er leveranseansvarlig som er ansvarlig for at det blir registrert.
Klagemulighet og frist for godkjenning av overlevering
Etter overlevering skal eventuelle klager på overlevering gå til den som har godkjent overleveringen på vegne av avdeling/seksjon.
Avdelingsledere kan overprøve beslutningen fra overleveringsmøtet.
Oppfølging etter overlevering
Rapportering på hva som er overlevert
Listen «Overlevering til produksjon» gir en samlet rapport på hva som er overlevert når.
Systemeiere, bestillere og IKT-sjefer har oversikt over det som er overlevert i rapport på Kundeportal.