Hensikten med rutinen er å sikre god dokumentasjon av applikasjonsporteføljen, som nødvendig grunnlag for god og effektiv tjenesteproduksjon og for ivaretakelse av lovpålagte oversikter relatert til personopplysningsloven. Dette innebærer å sikre at nye applikasjoner blir dokumentert før overlevering til produksjon og at dokumentasjonen blir oppdatert ved endringer og utfasing av applikasjoner.
Rutinen omfatter registrering i de forskjellige verktøy Hemit benytter for dokumentasjon av applikasjoner. Alle applikasjoner, uavhengig av distribusjonsform, skal registreres.
Applikasjoner som andre enn Hemit drifter, men som kjører på eller gis tilgang til fra Hemits plattform omfattes også av rutinen.
Etablering av nye applikasjoner kan initieres fra prosjekt, oppdrag eller drift.
Applikasjonene får tilordnet en SLA når de knyttes til en tjeneste. Service Level Manager har ansvar for innplassering av applikasjoner i tjeneste.
Ny leveranser skal overleveres i henhold til rutine Overlevering av oppdrag, release og prosjekt til produksjon.
For applikasjoner som tas ut av produksjon og ikke erstattes av ny versjon se egen rutine Utfasing av applikasjon/tjeneste - Gjennomføring (Ikke tilgjengelig).
Hva som ikke
skal registreres som applikasjon, men under andre CI-typer:
Programvare som kjører på nettverksutstyr, lagringsutstyr, medisinsk teknisk
utstyr, programvare for systemadministrasjon, operativsystemer, drivere,
firmware skal holdes utenfor.
- Service Manager (SMA) – Hemits servicedesk og CMDB
- CMDB – Configuration Management Database
- CI – Configuration Item i Service Manager. Inneholder metadata om applikasjonen.
- GDPR – General Data Protection Regulation (Personvernforordning)
- Ivanti – System for administrasjon og distribusjon av ikoner på PC-er
- WaaS – Windows as a Service. Ny release-modell for Windows hvor nye funksjonsoppdateringer blir distribuert én gang pr. år.
- MaaS – Mobile as a Service. Release-modell for mobile enheter som bruker Android eller iOS. Oppgraderinger av enhetene blir distribuert og styrt av Hemit.
- Applikasjonsportefølje – En oversikt over alle applikasjoner som leveres som deler av Hemits tjenester. Porteføljen inneholder både status på applikasjon, knytning til tjeneste og annen informasjon.
- Applikasjon – Programvare som benyttes av sluttbruker. En applikasjon består av funksjoner som fyller hele eller deler av behovene til en IT-tjeneste. Hver applikasjon kan være del av mer enn én IT-tjeneste. En applikasjon kjøres på en eller flere servere eller klienter. Applikasjon er noe sluttbruker har et forhold til og som det meldes feil eller behov for støtte på til Kundesenter.
- Mellomvare – Programvare som ikke er synlige for brukerne men nødvendige for at applikasjonene skal fungere kalles mellomvare. Mellomvaren kan benyttes av flere applikasjoner, f.eks Java. Mellomvare er nødvendige byggeklosser for at Applikasjonene skal fungere, disse skal også dokumenteres og relateres til applikasjonene.
- Integrasjon – Applikasjon/løsning for overføring av data mellom applikasjoner/systemer.
- Running Software – Programvare eller database som går på en server. Dette er progamvare som brukeren typisk ikke har direkte kontakt med, men som nåes via klientprogramvare (se applikasjon) eller via en nettside. Eller det kan være bakgrunnsprosesser som f.eks styrer nettverk eller brukerkontoer.
- Leveranseansvarlig – Samlebetegnelse for den som er ansvarlig for leveransen. Kan være prosjektleder, releaseleder eller oppdragskoordinator.
- Testansvarlig – Ansvarlig for test av applikasjonen. Oftest testleder i prosjekt- eller release-team. Kan være fagansvarlig eller pakker om det ikke finnes noen testleder.
- Begrepene CI, subtype, business og middelware er begrep fra Service Manager og benyttes derfor i rutinen.
Leveranseansvarlig
er hovedansvarlig for at alle applikasjoner som skal overleveres blir
dokumentert iht. kap. 1
og leveranseansvarlig er også ansvarlig for utfasing av den versjonen av
applikasjonen som ikke lenger er i bruk som følge av innføring av ny versjon.
For
nye applikasjoner som skal pakkes har leveranseansvarlig ansvaret for å
registrere ny CI med nøkkelinfo før pakker tar over. Dette inkluderer også info
ang. GDPR.
I
de tilfeller det ikke er noen leveranseansvarlig er fagansvarlig ansvarlig for
å holde applikasjonene oppdatert i Service Manager.
Service Level Manager (SLM) er ansvarlig for at applikasjoner knyttes mot tjeneste og tjenesteutvikler er ansvarlig for at informasjon ang. GDPR blir kartlagt, registrert og oppdatert for applikasjoner som tidligere er overlevert og som mangler informasjonen.
Prosessmodell for registrering og dokumentasjon av ny applikasjon.
Dokumentasjon av ny applikasjon:
Se Dokumentsstyring av driftsdokumentasjon (Ikke tilgjengelig)
CI Type og CI Subtype for applikasjoner som registreres i Service Manager:
CI Type |
CI Subtype |
Kommentar |
Application |
|
Programvare som kjører på klienten / desktopen. Forskjellige varianter av tjenester regnes ikke som programvare og skal registreres som tjenester. |
|
Anti-Virus / Security |
|
|
Back-up |
|
|
Business |
Vanlige sluttbrukerapplikasjoner som installeres lokalt eller i VDI. Registrert bruk av applikasjonen på den enkelte klient sammen med test-status for applikasjonen, i WaaS-fanen, tas med i beregninga av om ny Windows-versjon rulles ut til klienten. |
|
Database |
|
|
Development Tools |
|
|
Entertainment |
|
|
Graphics |
|
|
Integration |
|
|
Internet/Web |
Web-applikasjoner hvor ikonet på desktopen lenker til en applikasjon som åpnes i en nettleser. |
|
Middleware |
Mellomvare / Programvarebiblioteker som .NET, Java o.l. |
|
Networking |
|
|
Operating System |
Windows o.l. |
|
Other |
|
|
Reference |
|
|
Android |
Applikasjon for Android smart-telefon og nettbrett |
|
iOS |
Applikasjon for iOS / iPadOS (Apple) smart-telefon og nettbrett |
|
|
|
Running Software |
|
Programvare som kjører sentralt på server. |
|
Application Server |
|
|
Cluster Software |
|
|
Database |
|
|
Directory Server |
|
|
DNS Server |
|
|
Hypervisor |
|
|
Integration |
|
|
Mail Server |
|
|
Messaging Server |
|
|
Web Server |
|
Skjermbildet for registrering av ny applikasjon. For utfylling se 1.1 Dokumentasjon av applikasjon i Service Manager.
3. Gjennomfør rutine Overlevering av oppdrag, release og prosjekt til produksjon.
Nedenfor beskrives hvilke felt i Service Manager som brukes med eksempler på hva feltene skal inneholde.
Felt med * er obligatoriske.
|
|
|
|
||
CI Identifier |
Automatisk generert løpenummer – kan ikke endres. |
|
CI106580 |
||
*Display Name |
Navn på applikasjon OBS leverandørnavn skal ikke være med. Versjonsnummer skal være en del av navnet (Andre navn på applikasjonen
kan legges inn i parentes. Legges inn for å lette søking) Navnet må være unikt. |
Leveranseansvarlig |
Skype for Business v 2016 (Lync) |
||
*CI Type |
Se tabellen over for oversikt over CI typer |
Leveranseansvarlig |
Application
|
||
*CI Subtype |
Se tabellen over for oversikt over CI subtyper |
Leveranseansvarlig |
Business
|
||
*Status |
Status på applikasjonen velges
fra en nedslippsboks og oppdateres gjennom applikasjonens livsløp. Se beskrivelse i kap. 1.3 Status på applikasjoner |
Leveranseansvarlig / Pakker / Fagansvarlig |
In use |
||
*Environment |
Development, Test, Production, None |
Leveranseansvarlig / Fagansvarlig |
Production |
||
*Operations Responsible |
Referanse til fagansvarlig velges ved å slå opp i Service Manager se kap. 1.2 Obligatorisk for alle applikasjoner. |
Leveranseansvarlig / Fagansvarlig |
<Bruker-ID til fagansvarlig> |
||
Owner |
|
|
|
||
*Config Admin Group |
Referanse til gruppen med ansvaret for applikasjonen velges ved å slå opp i Service Manager se kap. 1.2 |
Leveranseansvarlig / Fagansvarlig |
F.eks: ANIN, PACS |
||
DSL |
Samme som «CI Identifier» eller DSL nr. for eldre applikasjoner Brukes for applikasjoner med App-V pakke |
Leveranseansvarlig / Pakker |
CI106580 |
||
*Vendor |
Hvis leverandør mangler
sendes leverandørinfo til driftsansvarlig for SMA, som registrerer
leverandøren i Service Manager. |
Leveranseansvarlig |
EVRY |
||
Support Remarks |
Brukes for å indikere om applikasjonen påvirkes av Helseplattformen |
Leveranseansvarlig |
Mulige
alternativer:
Erstatte – applikasjonen erstattes av Helseplattformen, og data migreres
Erstatte uten migrering av data – som over, men uten datamigrering
Ikke berørt |
||
Version |
Programvareversjon for applikasjonen |
Leveranseansvarlig |
1.0.12 |
||
*Operational Organisation |
Driftsorganisasjon - Oppslagsfelt mot forhåndsdefinert tabell.
Navn på foretak eller avdeling som er ansvarlig for drift av systemet. Ansvaret for drift kan ligge internt, hos leverandør eller tredjepart – med en supportavtale for drift. 2. linje setter eventuelt saken over ved delt driftsansvar. |
Leveranseansvarlig. |
Hemit |
||
*Title |
Beskrivelse av hva applikasjonen brukes til / hvilket formål applikasjonen skal dekke |
Leveranseansvarlig |
Lydlogg (for operatørbruk) |
||
Description |
Mer detaljert informasjon om applikasjonen. For løsninger som benyttes både lokalt og nasjonalt skal ansvar for databehandleravtale dokumenteres her. |
Leveranseansvarlig
|
Gir operatør tilgang til kun de nyeste lydopptakene. |
||
Priority |
Ikke i bruk |
|
|
||
Default Impact |
Ikke i bruk |
|
|
||
|
|||||
RES Name/Bane |
Legges inn av den som pakker. |
Pakker |
AccuLink <foretak> |
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
*Wiki Link |
Lenke til dokumentasjon i Wiki |
Leveranseansvarlig |
http://wiki.helsemn.no/Tjenester/58_Avdelingsvise_kliniske_systemer/A-/AccuLink |
||
Project Number |
Ikke i bruk |
|
|
||
Licensed |
Angir om applikasjonen krever lisens. Mulige verdier: Yes / No |
Pakker |
Yes |
||
Maintenance Price |
Ikke i bruk |
|
|||
Unit Price |
Ikke i bruk |
|
|
||
Delegation Model |
Angir om applikasjonen bruker delegeringsmodellen. Se Retningslinje 9 til HMN Sikkerhetsplan - Delegeringsmodell for administrative tilganger (Ikke tilgjengelig) for mer informasjon. |
Pakker |
|
||
Works on VDI |
Angir om applikasjonen fungerer på VDI, dvs kan brukes på PULS Sprint Mulige verdier: Yes / No |
Pakker |
Yes |
||
Source files |
Lenke til kildefiler. Legges inn av Pakker |
Pakker |
|
||
*Companies |
Velg HFene som bruker applikasjonen fra lista |
Leveranseansvarlig |
Helse Nord Trøndelag HF |
||
|
|||||
Registration Purpose(s) |
Angir ett eller flere formål med å behandle data i applikasjonen. ** |
Leveranseansvarlig / Tjenesteutvikler |
Dokumentere helsehjelp |
||
Information Types |
De vesentligste typene informasjon som behandles i applikasjonen (overordnet, ikke detaljert). ** |
Leveranseansvarlig / Tjenesteutvikler |
Helsetilstand Kontaktopplysninger Stedsangivelse Behandlingstiltak |
||
Registered Persons |
Viser hvilke grupperinger av personer det behandles informasjon om i applikasjonen. Velg «INGEN» hvis det ikke behandles informasjon om personer i applikasjonen.** |
Leveranseansvarlig / Tjenesteutvikler |
Pasienter |
||
* Information Class |
Definerer informasjonsklassen til den informasjonen i systemet som har størst beskyttelsesbehov. Informasjonsklassene er nærmere definert i HMN Sikkerhetsplan.
Det finnes også forklarende tekst til hver klasse innebygget i datafeltet i Service Manager. |
Leveranseansvarlig / Tjenesteutvikler |
1 Sensitive personopplysninger |
||
Compliance Classification |
All behandling av personopplysninger og sensitive personopplysninger er i utgangspunktet ulovlig, med mindre den behandlingsansvarlige har et gyldig rettslig grunnlag for behandlingen som står i samsvar med behandlingens formål. Angi her hva som er det primære rettslige grunnlaget for behandlingen.
PO/SPO angir om grunnlaget kan brukes for henholdsvis personopplysninger eller for sensitive personopplysninger. 6/9 og bokstav (a, d, f etc) angir artikkel og punkt ig GDPR. Stikkord i parentes viser hva som er kjernen i punktet. Stikkord uten parentes angir særlov som, i tillegg til GDPR, ligger til grunn for databehandlingen.
Gyldig rettslig grunnlag må velges for applikasjoner som behandler informasjon i informasjonsklasse 1, 2a og 3. For andre applikasjoner angi «Ikke relevant» i feltet. Se ellers forklarende tekst til hvert grunnlag i datafeltet i Service Manager og ta kontakt med Personvernombud i Hemit om du er usikker på hva som bør velges.** |
Leveranseansvarlig / Tjenesteutvikler |
SPO-9h Helseregisterloven |
||
|
|||||
Application to be tested on new Windows-version |
Skal applikasjonen gjennomgå testløp for hver ny versjon? |
Fagansvarlig |
Yes / No |
||
Previous CI |
CI for forrige versjon av applikasjonen
Denne må alltid fylles inn dersom applikasjonen er en oppgradering fra en tidligere versjon, slik at vi har mulighet til å følge historikken til applikasjonen |
Fagansvarlig |
CI12345
|
||
De 4
neste feltene er «arbeidsfelt» som brukes for å fylle inn tabellen under,
«Application testresults on Windows builds»
Se også presentasjon ‘Innføring i metodikk og bruk av WaaS-fanen’ under WaaS for utfyllende informasjon.
Dette fylles inn av pakker ved første gangs registrering og oppdateres av testansvarlig dersom applikasjonen krever ytterligere test før godkjenning for produksjon. Ved senere godkjenning for nye Windows-versjoner er det testansvarlig eller fagansvarlig som er ansvarlig for oppdatering av tabellen. |
|||||
|
Application in test on build |
Hvilken versjon gjelder teststatus for? Velges fra nedslippsboks. |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
1809 |
|
Current test status |
Status under og etter test. Velges fra nedslippsboks |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
In test, Approved |
||
*Deployment |
Hvordan distribueres applikasjonen? Velges fra nedslippsboks. |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
App-V |
||
*Deployment Follow-up |
Angir om applikasjonen kan installeres automatisk eller om det må gjøres noe manuelt og av hvem. Velges fra nedslippsboks. Dersom Manuell installasjon fylles inn “Leverandør”, “Hemit”, “MTA” |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
HEMIT |
||
M365 Test status |
Test-status for applikasjonens evt. integrasjon mot Microsoft 365 (Office). Denne statusen vil styre hvilke PC-er som kan få installert Microsoft 365. Dersom PC-en kun har startet applikasjoner med status ‘Approved for…’ eller ‘N/A’ vil den kunne oppgraderes til Microsoft 365.
Velges fra nedslippsboks. |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
Approved for E3 licence |
||
WaaS description |
Utfyllende info om nødvendig. |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
|
||
Application testresults on Windows builds |
Status
for aktuell Windows-versjon. Det er denne tabellen som styrer utrullinga.
Verdier overføres fra feltene
beskrevet over ved å trykke på knappen «Add Windows build». |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
|
||
|
|||||
Application to be tested on new OS version |
Skal applikasjonen gjennomgå testløp for hver ny versjon? |
Fagansvarlig |
Yes / No |
||
Previous CI |
CI for forrige versjon av applikasjonen
Denne må alltid fylles inn dersom applikasjonen er en oppgradering fra en tidligere versjon, slik at vi har mulighet til å følge historikken til applikasjonen |
Fagansvarlig |
CI12345
|
||
De 4
neste feltene er «arbeidsfelt» som brukes for å fylle inn tabellen under,
«Application testresults on OS builds»
Dette fylles inn av pakker ved første gangs registrering og oppdateres av testansvarlig dersom applikasjonen krever ytterligere test før godkjenning for produksjon. Ved senere godkjenning for nye Windows-versjoner er det testansvarlig eller fagansvarlig som er ansvarlig for oppdatering av tabellen. |
|||||
|
Application in test on build |
Hvilken versjon gjelder teststatus for? Velges fra nedslippsboks |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
Android 12 |
|
Current test status |
Status under og etter test. Velges fra nedslippsboks |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
In test, Approved |
||
*Deployment |
Hvordan distribueres applikasjonen? Velges fra nedslippsboks |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
Public app store |
||
*Deployment Follow-up |
Angir om applikasjonen kan installeres automatisk eller om det må gjøres noe manuelt og av hvem. Velges fra nedslippsboks Dersom Manuell installasjon fylles inn “Leverandør”, “Hemit”, “MTA” |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
HEMIT |
||
MaaS / MAM description |
Utfyllende info om
nødvendig. |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
|
||
Application testresults on OS builds |
Status
for aktuell OS-versjon. Det er denne tabellen som styrer utrullinga.
Verdier overføres fra
feltene beskrevet over ved å trykke på knappen «Add OS build». |
Pakker / Testansvarlig / Fagansvarlig |
|
||
Relationships (se mer i kap. 1.8 Relasjoner) |
|||||
Bizservice |
SLM har ansvaret på å relatere applikasjoner til tjenester. Ingen nye applikasjoner skal tildeles en tjeneste uten at tjenesteutvikler har godkjent. |
Service Level Manager |
|
||
Middleware |
Relasjoner mellom mellomvare og applikasjoner legges inn som beskrevet i vedlegg «Relatere middleware til applikasjon» |
Leveranseansvarlig |
|
||
Database |
Dersom applikasjonen bruker en database legges relasjonen inn nå. |
Leveranseansvarlig |
|
||
Server |
Dersom applikasjonen kjører på en server og denne er definert før applikasjonen registreres legges relasjonen inn nå. |
Leveranseansvarlig |
|
||
|
|
|
|
||
- Applikasjonsinfo:
- GDPR:
- WaaS:
- Relasjoner:
Informasjonen
som registreres i tabellen i WaaS-fanen danner grunnlaget for automatisk
utrulling av nye Windows-versjoner til PC-er. Et skript sjekker alle
applikasjoner som er kjørt på den enkelte PC de siste 6 måneder. Og bare dersom
alle applikasjonene er testet OK for den nye Windows-versjonen vil PCen få
automatisk oppgradering.
Det er informasjonen som ligger i tabellen «Application testresults on Windows
builds» som blir tatt med i beregningen. Feltene over er kunne hjelpefelter for
å fylle inn tabellen.
Se nærmere info om WaaS på intranettet om utrulling av nye versjoner av Windows 10 og bruken av informasjonen fra WaaS-fanen.
Dersom applikasjonen er for Android eller iOS så vil man i stedet for WaaS-fane få en MaaS-fane. Funksjonalitet og innhold er det samme, men vil gjelde for de OS-versjoner som er relevante for applikasjonen. Innholdet vil styre utrulling av nye OS-versjoner til mobile enheter.
Arkivverket stiller lovpålagte krav til dokumentasjon av arkivverdig informasjon som skapes i våre informasjonssystemer. Se Configuration Management - Dokumentasjon av arkivverdig informasjon i informasjonssystemer (Ikke tilgjengelig) for beskrivelse av utfylling av fanen Archive.
Noen felter har en knapp for å slå opp og bekrefte kobling mot eksisterende referanser i Service Manager. Om du skriver en del av navnet får du opp en dialog for å velge riktig referanse. Bruk alltid denne knappen for å bekrefte at du har riktig referanse og låse koblingen mot denne.
Alle applikasjoner har et livsløp dvs. de planlegges, testes, tas i bruk og
blir til slutt utfaset fordi det ikke er bruk for funksjonaliteten lenger,
funksjonaliteten erstattes av en ny applikasjon eller erstattes av en ny
versjon.
Det er viktig at både Status og Environment feltene er riktig utfylt på applikasjonene i Service Manager siden både utrulling og oppgradering av Windows10 på PC-er sjekker mot Service Manager. Applikasjoner som ikke er registrert riktig i Service Manager kan føre til «feiltanking».
Det er viktig
at både Status og Environment feltene er riktig utfylt på
applikasjonene i Service Manager.
Environment og Status feltene brukes på følgende måte:
Status |
Planlagt |
Test |
Pilot
|
I
bruk |
Tatt ut av bruk |
Environment: |
None |
Test |
Production |
Production |
None |
Status: |
Planned/On order |
In Use |
Pilot |
In Use |
Retired/Consumed |
Når en applikasjon skal fases ut må prosedyren Utfasing av applikasjon/tjeneste - Gjennomføring (Ikke tilgjengelig) følges for å sikre at alt blir ryddet opp. Ikke minst viktig er fjerning av tilgangsgrupper i AD og fjerning av ikon fra Ivanti – ellers vil applikasjonen fortsette å bli brukt akkurat som før.
Service Manager er satt opp slik at kun applikasjoner som er i pilot eller i bruk er synlige for Kundesenteret og det kan registreres Interaction på dem.
Status |
Planlagt |
Test |
Pilot
|
I bruk |
Tatt ut av bruk |
Applikasjon |
Vises ikke hos Kundesenter |
Vises ikke hos Kundesenter |
Synlig for Kundesenter |
Synlig for Kundesenter |
Vises ikke hos Kundesenter |
Se tabell under for når incident, change og problem kan registreres på
applikasjonen.
Status |
Planlagt |
Test |
Pilot
|
I bruk |
Tatt ut av bruk |
Interaction |
Kan ikke registrere |
Kan ikke registrere |
Kan registreres |
Kan registreres |
Kan ikke registreres |
Incident |
Kan ikke registreres |
Kan ikke registreres |
Kan registreres |
Kan registreres |
Kan ikke registreres |
Change |
Kan registreres |
Kan registreres |
Kan registreres |
Kan registreres |
Kan ikke registreres |
Problem |
Kan registreres |
Kan registreres |
Kan registreres |
Kan registreres |
Kan ikke registreres |
CI-Identifier – og ingen ting annet – må legges inn i Administrative Note feltet i Ivanti som vist under:
Feltet brukes til direkteoppslag mot Service Manager så det må inneholde CI-Identifier og ingen ting annet.
Årsaken til at dette må tas med:
•
Data fra dette feltet benyttes til sammenkobling av data fra Service
Manager (Status for den aktuelle applikasjonen) og Ivanti (Bruksmønster for det
aktuelle menypunktet). Dette benyttes igjen til automatisert utrulling av
klienter i HMN´s nettverk. Feltet må derfor ikke brukes til andre notater.
• Vi benytter disse dataene i et datavarehus i vår forvaltning av applikasjoner, for kontroll av automatisk utrulling av Puls2 og av nye utgaver av Windows 10.
Denne informasjonen legges inn samtidig med at ikon / menypunkt legges inn i Puls2 DEV-miljøet. Dette blir da automatisk med når ikonet /menypunktet importeres inn i produksjonsmiljøene.
Relasjoner benyttes til å dokumentere avhengigheter mellom komponenter og for å
holde oversikt over hvilke komponenter som inngår i tjenestene. Dette skal være
fylt inn før overlevering til produksjon
Registrering av riktige relasjoner er svært viktig for at Change, Incident og Problem Management skal kunne varsle de riktige berørte parter ved hendelser eller endringer.
De relasjonene som er definert og kan benyttes er relasjoner
-
Siden denne
relasjonen er sentral for å få riktig SLA på sakene hos Hemithjelp vil Service
Level Manager selv registrere denne.
• mellom Tjeneste og Underliggende tjeneste (Type = Uses)
• mellom skytjeneste og applikasjon (Type = Depends On)
- Se Configuration Management - Dokumentasjon av skytjenester (Ikke tilgjengelig) for nærmere detaljer.
• mellom applikasjoner (Type = Uses / Depends On)
-
Avhengigheter
mellom applikasjoner. F.eks DocuLive er avhengig av Word.
Relasjonstypen avhenger av hvor kritisk avhengigheten er.
• mellom applikasjon og integrasjonsapplikasjon (Type = Uses / Depends On)
- Dersom applikasjonen bruker en integrasjonsapplikasjon, f.eks. BizTalk. skal det legges inn relasjon til denne. Relasjonstypen avhenger av hvor kritisk avhengigheten er.
-
Integrasjonsapplikasjoner
skal relateres til begge / alle applikasjonene de integrerer mellom. I tillegg
skal de relateres de til tjeneste ‘UT-01 integrasjoner’ (Type = Contains.
• mellom Applikasjon og Mellomvare (Type = Depends On)
- Dersom applikasjonen bruker en mellomvare – f.eks .Net 4.7, Java 8.0 e.l. skal det legges inn relasjon til denne.
• mellom Applikasjon og Database (Type = Uses / Depends On)
- Dersom applikasjonen bruker en database skal det legges inn relasjon til denne.
• mellom Applikasjon / Running Software og Server (Type = ExecutionEnvironment)
Dette er illustrert nedenfor med eksempel.
NB! Ved produksjonssetting av en patch eller mindre feilretting / oppgradering uten ny funksjonalitet er det generelt nok å oppjustere versjonsnummeret på eksisterende CI i Service Manager, og legge inn en kommentar om hva, hvorfor og når dette har skjedd.
Ved oppgradering til ny Major eller Minor versjon (ikke ved mindre feilrettinger eller patcher), eller andre større endringer av en allerede etablert applikasjon skal følgende utføres:
Se Dokumentstyring, driftsdokumentasjon av applikasjoner
Bruk
av «Duplicate With Relations» skal sørge for at man får med seg all relevant informasjon
som ligger i den gamle CI´en og at man på den måten unngår å miste eksempelvis
GDPR klassifisering som er gjort eller relasjonskoblinger som er opprettet.
Hvis en versjon av en applikasjon ikke er i bruk lenger må også dette oppdateres i dokumentasjonen.
-
Fjerne ikonet for
den gamle versjonen av applikasjonen fra Ivanti dersom den gamle versjonen skal
tas ut av bruk.
Hvis ikke dette gjøres vil brukerne fortsette å bruke den gamle versjonen av
applikasjonen som før.
- Opprette nytt ikon i Ivanti som peker på den nye versjonen av applikasjonen, og kobles til ny CI-id – se kap. 1.5 Ivanti
-
Eller
Service Manager vil da telle opp eventuelle åpne saker som må handteres – enten ved at de lukkes dersom de er løst ved innføring av ny versjon, eller ikke lenger er aktuelle på annen måte. Eller de kan overføres til den nye versjonen av applikasjonen om det er mest praktisk.
OBS! For applikasjoner
som tas ut av produksjon og ikke erstattes av ny versjon se egen rutine Utfasing av tjeneste/applikasjon - Kartlegging (Ikke tilgjengelig) og Utfasing av applikasjon/tjeneste - Gjennomføring (Ikke tilgjengelig).
NB! Deaktiver ikon(er) i Ivanti før applikasjonen settes til Retired/Consumed for å hindre at applikasjoner som er tatt ut av bruk fremdeles er tilgjengelige.
Følgende rapporter finnes: