Hensikten med Service Level Management er å sikre at tjenestene Hemit leverer er avtalt med kunde og sikre at tjenestene blir levert på avtalt nivå og med riktig kvalitet.
SLM-prosessen skal bidra til god samhandling mellom HF/virksomhet og Hemit, og sikre felles oppfatning av avtalte leveransenivå og status.
Prosessens kunder er Helseforetakene i Helse Midt-Norge og andre Hemit avtaler tjenesteleveranser med.
Prosessen har ansvar for
Oversikt over arbeidsflyt i SLM-prosessen
Prosessen har grensesnitt mot følgende etablerte prosesser i Hemit
• Incident Management
• Change Management
• Release Management
• Configuration Management
• Oppdragsprosess
• Tjenestebudsjettprosess
• Business Relationship Management (BRM) /Kundeoppfølging
Andre ITIL prosesser som SLM har grensesnitt mot
SLM prosessen også grensesnitt mot følgende ITIL prosesser som ikke er innført i Hemit, men som har etablerte rutiner:
• Financial Management / Økonomi
• Supplier Management / Leverandøroppfølging
• Availability Management
• Capacity Management
• IT service Continuity
• Information Security Management (bla oppfyllelse av Normen) / Informasjonssikkerhet
Nye tjenester eller endringer i tjenestene skal følge Release/Change prosessene og rutine for Dokumentasjon av applikasjoner.
Input |
Initierende (prosess) |
Rutiner i SLM prosessen |
Oppstart av Prosjekt eller oppdrag |
Release/Change Oppdragsprosessen |
• Etablering av ny tjeneste • Utfasing av applikasjon/tjeneste • Endre vakt på en tjeneste • Endring av tjenestenivå/SLA • Overlevering av oppdrag, release og prosjekt til produksjon |
Forvaltnings- /release program |
Release/Change |
• Overlevering av oppdrag, release og prosjekt til produksjon |
Avtalt tidspunkt for revisjon |
Bl.a. budsjettprosess |
• Revisjon av tjenesteavtale |
Rapporter eller input fra de andre prosessene |
Incident Problem Change |
• Hendelsesrapportering • Rapportering i Måltavle |
Arbeidsflyt i SLM prosessen |
Output |
Vedlikeholde SLM prosessen |
|
Etablere og revidere maler |
Malverk for avtaler og rapporter |
Etablere og revidere rutiner |
Rutiner for prosessen |
Rapportere på prosessen |
Statusrapport på SLM-prosessen |
Markedsføre prosessen |
Prosessen godt kjent i Hemit og sentrale personer i HF/virksomhet |
Utføring av prosessen |
|
Revidere “Avtale om IT-tjenester”/SSA-D |
Reviderte avtaler |
Etablere / revidere tjenestebeskrivelser |
Tjenestebeskrivelser |
Endre tjenestenivå |
Reviderte avtaler Tjenester og tjenestenes innhold (relasjoner til applikasjoner i HPSM) |
Oppdatere tjenestekatalog |
Tjenester og tjenestenes innhold (relasjoner til applikasjoner i HPSM) |
Rapportere på om oppnådd driftsresultat er i henhold til avtaler (SLA) |
Hendelsesrapporter (Incident Prosessen har ansvar for at rapport blir utarbeidet) Månedlig driftsrapport som inneholder: - måloppnåelse iht. Vedlegg 2 SLA krav - nye leveranser - åpne og lukkede problem - innmeldte avvik med status |
Dialog om driftsstatus med Kunde |
Statusmøter med kunder |
Kontinuerlig tjenesteforbedring |
Forvaltningsplan pr. tjeneste |
Prosesseier: Avdelingsleder Forvaltning
Prosessleder: Service Level Manager
Oversikt over roller i HF/virksomhet som er involvert i prosessen
Begrep |
Definisjon |
IT/IKT-sjef |
Avtalepart og bestiller - Avtalepart mot Hemit - Budsjettansvarlig for IKT i HF/virksomhet Ansvar for at beskrevet SLA til enhver tid er i samsvar med kundens behov
Godkjenne driftsrapportene i statusmøtene.
Rollen er nærmere beskrevet i «Vedlegg 6 Definisjon av begrep og roller» til «Avtale om IT-tjenester» eller bilag 6 Administrative bestemmelser til SSA-D. |
Systemeiere / brukerfora |
Brukerinnflytelse på tjenestene. De som benytter og stiller krav til bruken av tjenestene, og identifiserer og prioriterer endringsbehov. Ansvarlig for • at systemet har et veldefinert og lovlig formål, for at systemet brukes i tråd med formålet og slik at bruken gir best mulig gevinst i virksomheten • å legge til rette for at systemet benyttes på en forsvarlig måte med hensyn til pasientsikkerhet, personvern, informasjonssikkerhet og økonomi • at det finnes databehandleravtaler, og at risikovurderinger er gjennomført for systemer som behandler personopplysninger • at endringer i arbeidsprosesser og endringer i system samkjøres og utvikles mot stadig større grad av standardisering • at informasjonen som behandles i systemet har god nok kvalitet • utfasing av systemet i samarbeid med Tjenesteutvikler i Hemit • at det blir etablert nødvendige beredskapsprosedyrer for krisesituasjoner
Rollen er nærmere beskrevet i «Vedlegg 6 Definisjon av begrep og roller» til «Avtale om IT-tjenester» eller bilag 6 Administrative bestemmelser til SSA-D. |
Oversikt over roller i Hemit som er involvert i prosessen
Begrep |
Definisjon |
Prosesseier / |
Prosesseier er ansvarlig for: - at det etableres en hensiktsmessig prosess med prosedyrer og instrukser - godt samarbeid med tilgrensende prosesser - at hele organisasjonen jobber i tråd med prosessene på tvers av avdelings- og gruppeinndeling - at Hemit har tilstrekkelig kompetanse på SLM-prosessen - at prosessene har relevant verktøystøtte |
Service Level Manager (SLM) |
Prosessleder er ansvarlig for å se helhetsperspektivet i virksomheten, plassere prosessen i sammenheng med øvrige aktiviteter og bidra til nødvendig samhandling ved å: - sette mål for prosessen i samarbeid med prosesseiere og måle mot denne - følge opp hvordan prosessen fungerer internt og i samspill med andre prosesser og komme med innspill til forbedringer - utvikle og vedlikeholde prosedyrer og maler i prosessen - gjøre prosessen kjent og sørge for at den er godt beskrevet - holde seg oppdatert om utvikling og praksis innenfor ITIL-rammeverket og bruke det som innspill for interne forbedringer - sørger for at nye leveranser blir plassert i tjeneste Se rollebeskrivelse. |
Rådgiver/seniorkonsulent samhandling |
Rådgiver/seniorkonsulent samhandling er kundens faste kontaktpunkt med Hemit og skal sikre at kundens behov og forventninger er kjent og håndtert i Hemit, og at Hemits avtalte leveranser er kjent og forstått av kunden. |
Tjenesteutvikler (TU) |
Har ansvar for å styre livssyklusen til en eller flere IT-tjenester fra begynnelse til slutt - Ansvar for kommunikasjon med kunde og tilpasning av tjenesteavtaler til kundens behov - Ansvarlig for å videreutvikle tjenesten i tråd med kundens behov gjennom forvaltning og utviklingsplaner (FUP) - Holde seg kjent med lover og regler som påvirker tjenesten - Skal bidra til å utarbeide og følge opp budsjett for tjenestene |
Seksjonsledere |
Ansvaret for den enkelte tjeneste er plassert hos en seksjonsleder. Seksjonslederen har ansvar for at SLA på tjenestene blir avtalt, fulgt opp og videreutviklet. Har ansvar for å utnevne tjenesteutviklere til tjenestene seksjonen har ansvar for. |
Avdelingsledere Basisdrift og Tjenestedrift |
Overordnet ansvar for drift, måling og rapportering, og godkjenner dette på vegne av driftsavdelingene. |
Seksjonsledere Basisdrift og Tjenestedrift |
Har ansvar for å følge opp at avdelingen leverer innenfor avtalt på tjenesten innenfor sitt fagområde og overordnet ansvar for at det blir rapportert i Måltavle. Ansvar for å godkjenne nye overleveringer og ansvar for å utnevne fagansvarlige. |
Fagansvarlig Drift (FA) |
Har ansvar for at drift gjennomføres iht. avtale og rapportere ang. tilgjengelighet. Ref rutine 1986 i EQS |
Leveranseansvarlige |
Ansvar for gjennomføring av releaser, prosjekt og oppdrag som avtalt og for at endringer som kan ha konsekvens for tjenestenivå, innhold i tjenestebeskrivelser og innhold i andre avtaler blir overlevert til produksjon iht rutine EQS 1645. |
Begrep |
Definisjon |
SLA
|
Beskrevet i Vedlegg 2 SLA krav til ”Avtale om IT-tjenester” eller vedlegg til bilag 5 til SSA-D. |
Tjenestenivå
|
Tjenestenivå er beskrevet i Vedlegg 2 SLA krav til ”Avtale om IT-tjenester” eller vedlegg til bilag 5 til SSA-D. Rapporteres i Måltavle og månedlig Driftsrapport. |
Tjenesteportefølje |
Består av tjenestene med tilhørende applikasjoner. |
Tjenestekatalog |
Kundeportal med oversikt over |
Tjeneste |
En tjeneste skal underbygge en eller flere funksjoner i kundens virksomhet, for at virksomheten skal nå sine mål. |
System |
Relaterte enheter som sammen bidrar til et overordnet mål, f.eks: |
Applikasjon |
En applikasjon er en programvare som er designet for å utføre en bestemt funksjon direkte for sluttbrukeren, eller av og til for et annet program. |
Leveranseansvarlig
|
Prosjektledere, releaseledere eller oppdragskoordinatorer som er ansvarlig for nye leveranser. |
Oversikt over fordeling av ansvar for de forskjellige rollene i vedlikehold av SLM prosessen.
Vedlikeholde SLM prosessen |
IT/IKT-sjef |
Avd. leder Forvaltning |
SLM |
TU |
Samhandlings-roller |
Avdelings leder Basis-drift |
Avdelings leder Tjeneste- drift |
Seksjons leder Basis-drift |
Seksjons leder Tjeneste- drift |
1 Etablere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etablere maler for avtaler med HF/virksomhet |
I |
H |
U |
K |
I |
K |
K |
I |
I |
Etablere tjenestekatalog |
K |
H |
U |
I |
K |
K |
K |
I |
I |
2 Rapportere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etablere og vedlikeholde maler for rapportering |
K |
H |
U |
I |
I |
K |
K |
I |
I |
Rapportere på SLM-prosessen |
- |
H |
U |
I |
I |
I |
I |
I |
I |
3 Forbedre/endre |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kontinuerlig forbedre SLM prosessen (CSI prosess) |
K |
H |
U |
K |
K |
K |
K |
K |
K |
4 Revidere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vedlikeholde maler og prosedyrer for prosessen |
- |
H |
U |
I |
I |
K |
K |
I |
I |
Vedlikeholde tjenestekatalog |
- |
H |
U |
K |
I |
K |
K |
I |
I |
HUKI-modell: Hovedansvar, Utfører, Konsulteres, Informeres
Oversikt over fordeling av ansvar for de forskjellige rollene i henhold til arbeidsflyt og arbeidsrutiner.
Utføre SLM prosessen |
IT/IKT-sjef |
System-eier/ |
Avdelingsleder Forvaltning |
SLM |
TU |
Samhandlings-roller |
Avdelings leder Basis-drift |
Avdelings leder Tjeneste- drift |
Seksjons leder Basis-drift |
Seksjons leder Tjeneste- drift |
FA |
Seksjons leder |
1 Etablere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etablere avtale med HF/virksomhet
|
K |
K |
H |
U |
K |
K |
K |
K |
K |
K |
I |
K |
Etablere ny tjeneste |
- |
- |
H |
K |
U |
I |
K |
K |
K |
K |
K |
K |
2 Rapportere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regionalt statusmøte |
K |
- |
U |
U |
K |
H, U |
I |
I |
- |
- |
- |
- |
Rapportere på SLA oppnåelse |
I |
- |
H |
U |
K |
I |
K |
K |
U |
U |
U |
- |
Møte i systemeierforum |
I |
U |
H |
- |
U |
I |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
3 Forbedre/endre |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rullerende forvaltningsplan (FUP) pr. tjeneste |
K |
K |
H |
I |
U |
I |
- |
- |
I |
I |
K |
K |
4 Revidere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Revidere SLA/tjenestebeskrivelse |
K |
K |
H |
U |
U |
I |
- |
- |
I |
I |
K |
K |
5 Fase ut |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase ut tjeneste |
K |
K |
H |
U |
U |
I |
I |
I |
I |
I |
K |
K |
Overordnet:
• Tjenesteforum, mandat
• Tjenesteteam, mandat
• Mal ansvarsmatrise for delt drift mellom HF og Hemit
• Overlevering av oppdrag, release og prosjekt til produksjon
• Overlevering av oppdrag, release og prosjekt til produksjon
• FUP – Forvaltning og utviklingsplaner
• Utfasing av tjeneste/applikasjon – Kartlegging lenke...
• Utfasing av applikasjon/tjeneste - Gjennomføring
Prosessens aktiviteter ligger i Årshjul Tjenesteforum
Møtefora |
Frekvens |
Formålet med møtet |
Mandat |
Hvem deltar |
Ansvarlig for å kalle inn |
Tjenesteforum |
Annenhver uke |
Holde tjenesteutviklere oppdatert med hva som sjker, informere om rutiner, |
Se mandat i EQS |
SLM, Tjenesteutviklere, kunderådgivere |
SLM |
Driftsrapport godkjenning |
Månedlig |
Ferdigstille Driftsrapport |
Godkjenne Driftsrapport. |
SLM, avd.l Basisdrift og Tjenestedrift |
SLM |
Råd for tjenesteinnplassering |
Annenhver uke |
Innplassere nye applikasjoner som kommer inn i tjeneste |
Innplassere nye løsninger i tjeneste |
Assisterende direktør, Driftsarkitekt, Avd.leder Forvaltning, representant fra Tjenestedrift og andre på sak. |
SLM |
Overlevering fra prosjekt til linje ”Overlevering til produksjon” |
Ved behov |
Se rutine i EQS |
Se rutine i EQS |
Se rutine i EQS |
Leveranseansvarlig |
Kundeportalredaksjonen |
Ved behov |
Vedlikeholde informasjon på Kundeportal |
Se mandat her |
SLM, en representant for samhandling, en TU og seksjonsleder Forvaltning |
SLM |
Møtefora |
Frekvens |
Formålet med møtet |
Hvem deltar |
Ansvarlig for å kalle inn |
Regionalt statusmøte
|
Kvartalsvis |
Statusmøter samlet for HF’ene
|
Faste deltagere Rådgiver/seniorkonsulent samhandling Avdelingsleder Forvaltning SLM Ved behov Tjenesteutviklere |
Rådgiver/seniorkonsulent samhandling |
Statusmøter pr. HF/virksomhet |
1-2 ganger pr. måned |
Status drift, oppdrag, saker etc.
|
Faste deltagere Ansvarling for samhandling og IT/IKT-sjef Ved behov SLM Tjenesteutviklere og/eller andre |
Rådgiver samhandling |
Systemeiergrupper |
Ved behov |
Oppfølging og forvaltning av tjenestene |
Faste deltagere Systemeiere |
Tjenesteutvikler for tjenesten |
Brukergrupper |
Ved behov |
|
|
HF/virksomhet |
Output |
Mål |
KPI’er |
Månedlig driftsrapport
|
Levere rapporter ihht avtale |
Prosentandel driftsrapporter levert innen frist siste måned. Målet er 100% |
Kundeavtaler |
Avtaler med kunder er etablert og revidert |
Antall kundeavtaler |
Applikasjoner |
|
Utvikling i antall applikasjoner i ulike faser. Rapporteres i graf som viser trend. |
Rapporteres av avdelingsleder Forvaltning i månedlig avdelingsrapport (4. tirsdag hver måned).
Innspill til forbedring av prosessen kan komme fra andre prosesser eller fra roller i prosessen. Forslag til forbedring av prosessen meldes til Service Level Manager som ansvarlig for forbedringsaktiviteter.
Ingen referanser